Het principe van de bedrijfswagen is een fiscaal voordeel dat uitzonderlijk is in de wereld. En typisch Belgisch. Het systeem werd ingevoerd om de hoge lasten op arbeid te compenseren en om de Belgische auto-industrie te ondersteunen die in de jaren tachtig en negentig floreerde, vooraleer de meeste fabrieken hun deuren sloten (Renault Vilvoorde, Opel Antwerpen en Ford Genk). Dit gezegd zijnde, wordt de bedrijfswagen ook regelmatig bekritiseerd, vooral wegens de ecologische voetafdruk. Wie een bedrijfswagen heeft, zou dit voordeel onbeperkt benutten.
Hoewel de bedrijfswagen regelmatig in vraag wordt gesteld, neemt het enthousiasme ervoor zeker niet af. Integendeel zelfs. De toekomstige fiscale beperkingen (de gedwongen overgang naar geëlektrificeerde of 100 procent elektrische voertuigen) en het structurele telewerken hebben het systeem tot nu toe weinig afgeremd.
Volgens HR-bedrijf Securex, dat gegevens van 9.648 bedrijven en 39.378 werknemers uit de privésector verzamelde, is het aantal werknemers met een bedrijfswagen met 7 procent gestegen tussen begin 2019 en midden 2022. Het percentage werknemers met een contract van onbepaalde duur en een bedrijfswagen, steeg van 23,4 naar 25 procent in totaal, geeft Securex aan.
Minder bedrijfswagens in Brussel
Dit gezegd zijnde, is de verhoging niet overal te zien. In Brussel is het aantal begunstigden zelfs gedaald van 25 naar 22,4 procent, als we kijken naar de plaats waar de auto’s ingeschreven zijn (het adres van het bedrijf dus, niet van de bestuurder). Volgens Securex vloeit deze daling voort uit een toegenomen gebruik van alternatieve vervoermiddelen, terwijl bedrijven ook meer geneigd zijn om hun werknemers andere voordelen aan te bieden dan de bedrijfswagen.
Advertentie – lees hieronder verder
In Vlaanderen en Wallonië stijgt het aandeel echter, want de bedrijven beschouwen de bedrijfswagen als een fiscaal interessante beloning die minder kost dan een hoger brutosalaris. Deze trend valt ook te verklaren door de schaarste aan talent en de moeite om goed personeel te rekruteren. Die situatie ontketent een strijd bij de salarispakketten, waar de bedrijfswagen een belangrijkste plaats inneemt. Binnen die context moet ook talent aangetrokken worden dat verder woont dan gebruikelijk en ook dat is een doorslaggevende factor.
Stijging op lange termijn?
Hoewel sommige partijen de bedrijfswagen (zelfs de elektrische) liever zien verdwijnen, lijkt dit voordeel momenteel niet echt bedreigd. We kunnen dus aannemen dat het systeem nog meer zal veralgemenen, zeker gezien de sterke inflatie. De uitbreiding van de bedrijfswagen naar andere categorieën van werknemers kan de hoge druk van de loonindexering verminderen, die in bepaalde bedrijven oploopt tot ongeveer 10 procent in januari 2023.
De gegevens van Securex tonen ook dat de bedrijven niet aarzelen om te kiezen voor een elektrische bedrijfswagen. De aankoopprijs ligt weliswaar hoger, maar de aftrekbaarheid is ook gunstiger (100 procent). Dit fenomeen is vooral merkbaar bij kmo’s en minder in grote bedrijven, omdat het gemakkelijker is om een vloot te elektrificeren met vijf in plaats van honderd wagens.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be