27 lidstaten keuren ban op verbrandingsmotoren in 2035 goed

De 27 lidstaten van de Europese Unie hebben ingestemd met het plan van de Commissie om verbrandingsmotoren tegen 2035 uit te faseren. De elektrische aandrijving zal zich dus binnenkort het enige alternatief zijn.

Gepubliceerd op 30 juni 2022
Leestijd : 4 min

Partagez

In de nacht van dinsdag op woensdag keurden de 27 lidstaten van de Europese Unie dus het einde van verbrandingsmotoren tegen 2035 goed. Deze bevestiging betekent de facto de stopzetting van de verkoop van nieuwe benzine- en dieselvoertuigen in de Unie met ingang van 1 januari 2035. Deze radicale maatregel heeft als doel om tegen 2050 koolstofneutraliteit te bereiken. Het blijkt namelijk dat het transport verantwoordelijk is voor 24% van de CO2-uitstoot, inclusief zee- of luchtvervoer en vrachtwagens. De auto alleen al is volgens de laatste schattingen goed voor 15% van de huidige uitstoot.

Deze transitie vormt een echte uitdaging voor de automobielsector, die oplossingen zal moeten vinden om elektrische auto’s efficiënter te maken, met een grotere actieradius, sneller oplaadtijden, maar ook goedkoper, omdat de prijzen vandaag de dag nog steeds veel te hoog zijn voor particulieren. Deze noodzaak om de tarieven te verlagen is lastig, omdat de industrie opereert in een bijzonder fragiele omgeving waar tekorten aan grondstoffen of verstoringen in toeleveringsketens prijsverlagingen momenteel eigenlijk onmogelijk maken, evenals een aanzienlijke toename van de productie. De situatie is zelfs zo zorgwekkend dat verschillende grote autobazen aangeven al in 2024 te vrezen voor ernstige batterijtekorten.

Uitzonderingen

Er zijn echter al enkele afwijkingen op dit besluit. Of in ieder geval wat aanpassingen. Inderdaad, op verzoek van verschillende landen, waaronder Duitsland en Italië, hebben de 27 lidstaten ermee ingestemd om de deur open te laten voor het gebruik van alternatieve brandstoffen (e-brandstoffen), maar ook een plug-in hybridisatie als deze technologieën het mogelijk maken om de nul-koolstofdoelstelling te bereiken. In het besluit van de 27 lidstaten staat dat de Commissie in 2026 de geboekte vooruitgang zal beoordelen en “de noodzaak om deze doelstellingen te herzien, rekening houdend met technologische ontwikkelingen, onder meer in het licht van plug-in hybride technologieën en het belang van een levensvatbare en sociaal rechtvaardige economische overgang naar nulemissies.”

Tijdens hun bijeenkomst in Luxemburg keurden de 27 Europese milieuministers ook een verlenging met 5 jaar goed van de vrijstelling van CO2-verplichtingen die wordt verleend aan zogenaamde “nichefabrikanten” – d.w.z. fabrikanten die minder (of ongeveer) 10.000 voertuigen per jaar produceren  – tot eind 2035. Deze uitzondering, het zogenaamde “Ferrari-amendement”, zal de luxemerken ten goede komen.

Advertentie – lees hieronder verder

Er zijn echter al enkele afwijkingen op dit besluit. Of in ieder geval wat aanpassingen. Inderdaad, op verzoek van verschillende landen, waaronder Duitsland en Italië, hebben de 27 lidstaten ermee ingestemd om de deur open te laten voor het gebruik van alternatieve brandstoffen (e-brandstoffen), maar ook een plug-in hybridisatie als deze technologieën het mogelijk maken om de nul-koolstofdoelstelling te bereiken. In het besluit van de 27 lidstaten staat dat de Commissie in 2026 de geboekte vooruitgang zal beoordelen en “de noodzaak om deze doelstellingen te herzien, rekening houdend met technologische ontwikkelingen, onder meer in het licht van plug-in hybride technologieën en het belang van een levensvatbare en sociaal rechtvaardige economische overgang naar nulemissies.”

Tijdens hun bijeenkomst in Luxemburg keurden de 27 Europese milieuministers ook een verlenging met 5 jaar goed van de vrijstelling van CO2-verplichtingen die wordt verleend aan zogenaamde “nichefabrikanten” – d.w.z. fabrikanten die minder (of ongeveer) 10.000 voertuigen per jaar produceren  – tot eind 2035. Deze uitzondering, het zogenaamde “Ferrari-amendement”, zal de luxemerken ten goede komen.

Het traject van dit voorstel van de Commissie is echter nog niet voorbij, want over de maatregelen moet opnieuw met de leden van het Europees Parlement worden onderhandeld. Voor veel waarnemers is dit een grote uitdaging voor de autosector, maar ze is noodzakelijk om de Chinese en Amerikaanse concurrentie te counteren die sterk heeft ingezet op elektrische voertuigen voor de toekomst van hun industrie.

Vrees

Op papier lijkt de overgang naar de elektrische auto misschien een goede oplossing om onze broeikasgassen te verminderen, maar eigenlijk is ze ingewikkeld te implementeren. Deze situatie roept vragen en angsten op, vooral over de maatschappelijke impact van een te snelle transitie. En daarom blijft de deur open voor e-brandstoffen die gebruikt zouden kunnen worden voor de verbrandingsmotoren van plug-in hybrides. Bij te veel maatschappelijke schade zouden politici altijd aan deze hefboom kunnen trekken om onvrede of zelfs excessen te voorkomen.

Veel fabrikanten geloven in deze oplossing van e-brandstoffen, maar niet de NGO’s die ze te duur en energieverslindend vinden. Uiteraard is de inzet van de elektrische auto onlosmakelijk verbonden met de grootschalige installatie van laadpalen. Europa heeft de lidstaten dan ook gevraagd om elke 60 km een snellaadstation op de snelwegen te plaatsen voordat het secundaire netwerk wordt aangepakt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.