Twee decenna geleden waren Mercedes met de M-Klasse en BMW met de X5 pioniers in het luxe-SUV-segment. Met succes, want sindsdien zijn er miljoenen SUV’s uit een steeds groter wordend assortiment verkocht. De Cayenne stapte in 2002 mee in het verhaal en tegenwoordig worden bijna alle premiummerken in dit segment vertegenwoordigd.
Het merk redden
Vooral de Cayenne viel op het SUV-aanbod van vroeger. Deze hoogpotige – op basis van een VW Touareg – kwam in een gamma van uitsluitend pure sportwagens terecht en werd daarin enkel geflankeerd door de 911 en de Boxster. De merkpuristen – die zichzelf porschisten noemen – waren niet bepaald opgezet met de komst van die lomp ogende Cayenne, maar de verkoopcijfers spraken – en spreken – hen tegen. De Macan, zijn kleine broer, deed het achteraf zelfs nog beter en dus bewees Porsche dat er effectief een grote markt voor SUV’s van tot de verbeelding sprekende merken bestond. En nog steeds bestaat, want samen met de Cayenne neemt de Macan tegenwoordig zowat twee derde van de totale Porsche-verkoop voor zijn rekening.
De écht prestigieuze merken doen mee
Gezien de populariteit van de Cayenne zijn nog duurdere topmerken eveneens in de SUV-boot gestapt, ook weer met succes. De Bentley Bentayga (foto onder) heeft zelfs een verkooprecord gevestigd voor het Britse merk.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarop lanceerde Rolls-Royce de Cullinan, kwam Lamborghini met de Urus op de proppen en bracht Aston Martin de DBX tot leven.
Ook hybride?
Van zowel de Porsche Cayenne en de Macan als van de Bentley Bentayga bestonden dieselversies, maar de grote hetze tegen deze brandstof heeft zowel het Duitse als het Britse merk doen beslissen om deze varianten uit het aanbod te schrappen.
Als alternatief werd ingezet op de verkoop van plug-in hybrides. Ook dat is een goede zet gebleken, en dus zullen de Urus (foto boven) en de DBX hun voorbeeld volgen.
En Ferrari?
Ferrari is nog niet overstag gegaan op SUV-gebied, maar heeft met de SF90 Stradale wel al een plug-in hybride sportwagen in het gamma. De Italiaanse constructeur heeft inmiddels ook aangekondigd dat er een (hybride) SUV in de pijplijn zit. Dat model zou Purosangue gaan heten en volgens de verwachtingen nog dit jaar gelanceerd worden.
De uitzonderingen
Merken als McLaren en Bugatti hebben vooralsnog niet toegegeven aan de SUV-trend en zouden dat ook niet meteen van plan zijn. Wat McLaren wel al heeft gedaan en ook opnieuw zal doen, is plug-in hybrides bouwen én er zijn plannen om op termijn over te schakelen op 100% elektrische aandrijvingen.
Wat dit laatste betreft, afgezien van de hele kwestie omtrent SUV’s en hybrides, bouwen steeds meer exclusieve sportwagenmerken nu al 100% elektrische supercars. Enkele zeer mooie voorbeelden zijn de extreem dure en krachtige Lotus Evija en de Pininfarina Battista, terwijl ook Maserati minstens één model dat enkel stroom lust aan het voorbereiden is. Hetzelfde geldt voor Rolls-Royce, dat eveneens een 100% elektrische slee in productie gaat nemen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be