Aan deze trends ontsnappen zelfs absolute topmerken niet

Een jaar of tien jaar geleden stond het niet in de sterren geschreven dat merken zoals Aston Martin, Bentley en Rolls-Royce zich volop aan SUV’s en/of hybrides zouden wagen. Lamborghini had in een ver verleden al eens een terreinwagen in productie gebracht, maar die LM002 – met de V12 van de Countach – ging niet als zoetje broodjes over de toonbank. Kijken we naar het heden, dan zien we dat de Urus wel potten breekt en dat er ook zoiets als een Bentley Bentayga hybride enzovoort bestaat. De vraag is waarom.

Gepubliceerd op 24 januari 2021
Leestijd : 3 min

Deel

Twee decenna geleden waren Mercedes met de M-Klasse en BMW met de X5 pioniers in het luxe-SUV-segment. Met succes, want sindsdien zijn er miljoenen SUV’s uit een steeds groter wordend assortiment verkocht. De Cayenne stapte in 2002 mee in het verhaal en tegenwoordig worden bijna alle premiummerken in dit segment vertegenwoordigd.

Het merk redden

Vooral de Cayenne viel op het SUV-aanbod van vroeger. Deze hoogpotige – op basis van een VW Touareg – kwam in een gamma van uitsluitend pure sportwagens terecht en werd daarin enkel geflankeerd door de 911 en de Boxster. De merkpuristen – die zichzelf porschisten noemen – waren niet bepaald opgezet met de komst van die lomp ogende Cayenne, maar de verkoopcijfers spraken – en spreken – hen tegen. De Macan, zijn kleine broer, deed het achteraf zelfs nog beter en dus bewees Porsche dat er effectief een grote markt voor SUV’s van tot de verbeelding sprekende merken bestond. En nog steeds bestaat, want samen met de Cayenne neemt de Macan tegenwoordig zowat twee derde van de totale Porsche-verkoop voor zijn rekening.

De écht prestigieuze merken doen mee

Gezien de populariteit van de Cayenne zijn nog duurdere topmerken eveneens in de SUV-boot gestapt, ook weer met succes. De Bentley Bentayga (foto onder) heeft zelfs een verkooprecord gevestigd voor het Britse merk.

Advertentie – lees hieronder verder

Daarop lanceerde Rolls-Royce de Cullinan, kwam Lamborghini met de Urus op de proppen en bracht Aston Martin de DBX tot leven.

Ook hybride?

Van zowel de Porsche Cayenne en de Macan als van de Bentley Bentayga bestonden dieselversies, maar de grote hetze tegen deze brandstof heeft zowel het Duitse als het Britse merk doen beslissen om deze varianten uit het aanbod te schrappen.

Als alternatief werd ingezet op de verkoop van plug-in hybrides. Ook dat is een goede zet gebleken, en dus zullen de Urus (foto boven) en de DBX hun voorbeeld volgen.

En Ferrari?

Ferrari is nog niet overstag gegaan op SUV-gebied, maar heeft met de SF90 Stradale wel al een plug-in hybride sportwagen in het gamma. De Italiaanse constructeur heeft inmiddels ook aangekondigd dat er een (hybride) SUV in de pijplijn zit. Dat model zou Purosangue gaan heten en volgens de verwachtingen nog dit jaar gelanceerd worden.

De uitzonderingen

Merken als McLaren en Bugatti hebben vooralsnog niet toegegeven aan de SUV-trend en zouden dat ook niet meteen van plan zijn. Wat McLaren wel al heeft gedaan en ook opnieuw zal doen, is plug-in hybrides bouwen én er zijn plannen om op termijn over te schakelen op 100% elektrische aandrijvingen.

Wat dit laatste betreft, afgezien van de hele kwestie omtrent SUV’s en hybrides, bouwen steeds meer exclusieve sportwagenmerken nu al 100% elektrische supercars. Enkele zeer mooie voorbeelden zijn de extreem dure en krachtige Lotus Evija en de Pininfarina Battista, terwijl ook Maserati minstens één model dat enkel stroom lust aan het voorbereiden is. Hetzelfde geldt voor Rolls-Royce, dat eveneens een 100% elektrische slee in productie gaat nemen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.