Aantal bedrijfswagens nog gestegen in 2022

Het lagere aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s in 2022 is vooral te wijten aan de particulieren. Bij de professionelen groeide het aantal bedrijfswagens het afgelopen jaar opnieuw tot een historisch niveau.

Gepubliceerd op 12 januari 2023
Leestijd : 2 min

Partagez

2022 was weer een moeilijk jaar voor de inschrijvingen van nieuwe auto’s. Het jaar eindigde met 366.303 nieuwe inschrijvingen, wat de balans op -4,4 procent brengt tegenover 2021, ondanks het sterke herstel in de laatste maanden van het jaar. Opvallend is dat de daling vooral te wijten is aan de particuliere kopers, want de auto’s voor professioneel gebruik of bedrijfswagens zijn in 2022 met 2,5 procent gegroeid. Ze vertegenwoordigen nu 61,9 procent van de inschrijvingen van nieuwe auto’s.

Vergroening?

De overheid is wellicht blij met deze evolutie, want de bedrijfswagens dragen bij tot de vergroening van het Belgische wagenpark. Ze zijn op zich al goed voor 87,1 procent van de inschrijvingen van elektrische auto’s en 91,4 procent van de plug-inhybrides. Natuurlijk worden deze auto’s niet zozeer gekozen omdat ze ‘groener’ zijn, maar in de eerste plaats om fiscale redenen. Ze zijn 100 procent aftrekbaar, al lijkt het lot van de plug-inhybrides wel bezegeld. Ze worden fiscaal minder aftrekbaar, net als hun fossiele brandstof. De gemiddelde CO2-uitstoot is in dat verband opmerkelijk: gemiddeld 92 g/km voor de bedrijfswagens in 2022 tegenover 126 g/km voor de auto’s verkocht aan particulieren.

Elektrisch nog altijd te duur

Zoals eerder gemeld, blijven particulieren vooral kiezen voor auto’s op benzine en diesel, simpelweg omdat een elektrische auto’s nog te duur is in aankoop. Wie kan in de huidige context van hoge inflatie zomaar 40.000 of 50.000 euro neertellen voor een elektrische gezinswagen? Weinig mensen, want particulieren krijgen – in tegenstelling tot bedrijven – geen financiële stimulans.

Advertentie – lees hieronder verder

Uit een recente studie van BNP blijkt dat precies de elektrische of plug-inhybride auto’s te duur zijn voor privépersonen. 35 procent van de particulieren wil niet omschakelen, een aantal dat wel daalt de jongste jaren. Nog een studie die hetzelfde aantoont, is die van Deloitte een jaar geleden, waaruit bleek dat slechts 10 procent van de Belgen klaar was om de sprong te wagen. De grootste hinderpaal? De kosten. Logisch, want zoals bij elke verandering maakt de ondersteuning het verschil. En daar kunnen we niet zeggen dat onze regeringen erg doeltreffend zijn.

We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar moeten kijken naar wat elders gebeurt én werkt. Zoals bijvoorbeeld in Noorwegen, waar de transitie naar de elektrische auto al zo goed als rond is dankzij de sterke anticipatie en de (zowel evidente als noodzakelijke) financiële ondersteuning.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.