De Commissie heeft aangekondigd dat er tegen 2035 een einde komt aan de verbrandingsmotoren in Europa. Dit betekent dat er dan geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer verkocht mogen worden. Toch wordt deze positionering steeds meer bekritiseerd en aangevochten, en niet alleen door gebruikers, die vrezen niet de middelen te hebben om een elektrische auto te kopen, die bovendien onvoldoende rijbereik biedt of door een gebrek aan infrastructuur niet zal kunnen worden opgeladen. Ook de constructeurs reageren, net als de overheden, zoals in Duitsland of Italië, waar de auto-industrie een belangrijke economische activiteit vertegenwoordigt.
Hoewel constructeurs zwaar investeren in elektrische voertuigen, beschouwen sommigen batterij-aangedreven auto’s niet als de ultieme oplossing. Dit is zo het geval bij BMW, wiens CEO, Oliver Zipse, vindt dat de pogingen om gebruikers te overtuigen om over te stappen op de elektrische auto te ver gaan. Tijdens een rondetafelconferentie georganiseerd door Reuters waarschuwde Zipse dat autoconstructeurs zeker niet moeten vertrouwen op volledig elektrische strategieën die uiteindelijk alleen in bepaalde markten zullen werken.
Afhankelijkheid van enkele landen
Olivier Zipse zei dat “als je kijkt naar de opgang van de EV’s, we voorzichtig moeten zijn, omdat we daarmee onze afhankelijkheid van een klein aantal landen vergroten.” Omdat 100% elektrische modellen alleen populair zijn (of worden) in hoogontwikkelde markten zoals China en Europa en ze ook afhankelijk zijn van grondstoffen die voornamelijk via China worden geleverd. In de huidige geopolitieke context is het daarom erg gevaarlijk om te vertrouwen op één type voertuig en dus op een enkele toeleveringsketen, in dit geval lithium.
De automobielsector is echter een branche die om te overleven noodzakelijkerwijs over meerdere jaren moet plannen. Alles inzetten op één piste – elektrisch – zou daarom een riskante strategie zijn. Volgens Olivier Zipse kan een kleine hapering in de machine (een verstoring in de uitrol van de laadinfrastructuur of de beschikbaarheid van bepaalde grondstoffen) de vraag doen ineenstorten… net als de bedrijven. Volgens Olivier Zipse is het dus noodzakelijk om steeds een alternatief te kunnen bieden voor één technologie.
Advertentie – lees hieronder verder
Verbrandingsmotoren behouden
Olivier Zipse vindt dan ook dat de verbrandingsmotor absoluut in de catalogus moet blijven. Want als consumenten een auto nodig hebben en er zijn geen elektrische voertuigen (meer) beschikbaar, dan moeten men hen altijd nog het andere alternatief kunnen aanbieden. En Olivier Zipse concludeert dat “als je geen verbrandingsmotoren meer verkoopt, iemand anders dat wel zal doen”. Dat lijkt voor de hand te liggen.
Olivier Zipse maakt zich ook zorgen over de huidige grondstofprijzen die in enkele weken tijd zijn geëxplodeerd. De CEO denkt dat dit een piek is, maar hij voorziet ook niet dat de prijzen zullen terugkeren naar hun vorige niveau. Dit is een mening die aansluit bij die van de technisch directeur van Mercedes, Markus Schäfer, die gelooft dat de prijs van elektrische auto’s niet zal dalen, zelfs als de productievolumes toenemen (wat logischerwijs meestal de prijzen verlaagt)…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be