Audi viert de 50ste verjaardag van zijn beroemde slogan “Vorsprung Durch Technik” of “de vooruitgang door technologie”. Historisch gezien komt deze baseline voort uit de fusie tussen Audi en NSU in 1969. Beide merken maakten in die tijd uitgebreid gebruik van prachtige technologieën: zo was er de luchtgekoelde NSU Prinz, de voorwielaangedreven Audi 60 met een watergekoelde viercilinder of de NSU Ro80 met zijn wankelmotor. Hans Bauer, een Audi-medewerker, besloot toen dat alles moest worden samengevoegd en hij bedacht daarvoor in 1971 de slogan “Vorsprung Durch Technik”…
Een filosofie
Meer dan een slogan werd de “Vorsprung Durch Technik” een echte filosofie in de jaren die volgden. De Audi-medewerkers werden voortdurend uitgedaagd om te innoveren. Een aanpak die vooral in de jaren ’80 vruchten heeft afgeworpen, omdat Audi toen een zogenaamde ‘research car’ ontwikkelde die bedoeld was om alles te testen wat er in hun hoofd opkwam. De eerste ontwikkelingen inspireerden ook de Audi 80, vooral voor het aerodynamische aspect dat een absoluut luchtweerstandsrecord (0,29) vestigde voor die tijd.
Vooral aluminium
Audi was ook een pionier in technologieën op gebied van gewichtsbesparingen, in het bijzonder aluminium constructies die werden gebruikt voor de eerste A8 evenals de A2. Dit is de beroemde ASF-structuur, wat staat voor ‘Audi Space Frame’. In die tijd was dit ook een echt huzarentukje, omdat aluminium complex was om zowel te lassen als te persen. Een andere innovatie, maar dan op mechanisch vlak, was een 1.2 TDI (ook gelanceerd op de Audi A2) die een toonbeeld van zuinigheid was.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook in competitie
Uiteraard zal niemand de beroemde Quattro vierwielaandrijving vergeten die niet alleen het voordeel had permanent te zijn, maar ook een variabele koppelverhouding tussen de assen bood dankzij het gebruik van een centraal zelfsluitend differentieel (Torsen) dat in grote mate bijdroeg tot het succes van de Audi Sport Quattro in het Wereldkampioenschap Rally. Deze technologie bezorgde Audi een dominantie, vooral op de Pikes Peak heuvelklim in Colorado, maar ook in het Amerikaanse Trans-Am Championship, in de IMSA GTO-serie en in het Duitse Toerwagenkampioenschap (DTM). Sinds 1980 heeft Audi flink naam gemaakt in de autosport, en dat was het werk van Ferdinand Piëch, de kleinzoon van Ferdinand Porsche, die de Volkswagen Groep meer dan 20 jaar met ijzeren hand heeft geleid. Nog een prestatie: een geweldige overheersing van de Audi R8, de R10, de R15 en R18 in de 24 Uren van Le Mans en dit gedurende bijna 10 jaar…
Een nieuw hoofdstuk?
In de toekomst zal Audi innovatieve technologieën blijven uitspelen in zijn modellen. Wel gooit men het over een andere boeg, want nu zet het merk in op de slogan “Future is an attitude”, om zijn engagement te ondersteunen om vanaf 2026 geen nieuwe verbrandingsmotoren meer te lanceren. Vandaag de dag is het doel eerder “Mission Zero” (emissie). De tijden veranderen, maar we zijn er zeker van dat de geest van toptechnologie zal blijven bestaan!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be