Audi heeft zijn transitie gemaakt: bij het Duitse merk zijn plug-in hybrides en elektrische voertuigen nu de voorkeurstechnologieën. Vanaf 2026 zijn al hun auto’s van dit type met als einddoel om verbrandingsmotoren in 2033 volledig uit te faseren, twee jaar voor de deadline die de Europese Commissie heeft gesteld.
Audi wil dus – net als de hele Volkswagen Groep – een snelle, zelfs radicale transitie maken. Op de Ludwig Erhard Top over internationale economische en politieke kwesties, zei de CEO van het merk met de ringen, Markus Duesmann, iets meer over zijn visie en de toekomst op dit vlak.
Hij sprak over de huidige transitie en nam als voorbeeld Duitsland dat kopers van nieuwe geëlektrificeerde auto’s zwaar subsidieert. In het ‘land van de auto’ biedt de overheid namelijk tot 9.000 euro voor de aanschaf van een elektrische auto en tot 6.750 euro voor een plug-in hybride model. Wat best helpt als je weet dat er in België helemaal geen incentives bestaan.
Alleen elektrisch
Toch is Markus Duesmann van mening dat dit systeem niet deugd. Hij zou namelijk graag zien dat de Duitse regering de steun voor plug-in hybrides afschaft ten gunste van 100% elektrische auto’s. Want het zijn de elektrische modellen die het duurst in aankoop blijven. En omdat iedereen in de richting van elektrisch vervoer kijkt, is het door deze technologie financieel te bevoordelen dat ze sneller zal doorbreken.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze aanpak deelt ook de Italiaanse minister van Arbeid en Sociaal Beleid, Enrico Giovannini, die op hetzelfde congres zei dat “de elektrische auto een van de investeringen is waarvan we geen spijt zullen krijgen, omdat de markt in deze richting gaat”. Ook Italië subsidieert elektrische auto’s: 5.000 euro om je oude thermische model te dumpen en 3.000 als je het behoudt (of doorverkoopt). Italië kent ook premies toe voor plug-in hybrides: tussen de 2.000 en 4.000 euro.
Vergeet de plug-in hybride
Zowel Markus Duesmann als Enrico Giovannini pleiten voor een versnelde overgang naar de elektrische auto. Dit betekent het maximaliseren van de middelen die bedoeld zijn om deze technologie te ondersteunen. Dat is natuurlijk logisch. Het heeft geen zin om plug-in hybrides te subsidiëren die slechts een verspilling van middelen en energie zijn. Want als je erover nadenkt, hoe succesvol hij ook is, de plug-in hybride auto blijft de combinatie van twee auto’s: een thermische en een elektrische, wat de behoefte aan grondstoffen en het energieverbruik van de productie gewoon verdubbelt.
Zeker, het is een transitietechnologie die het mogelijk maakt om de grenzen van de elektrische auto en zeker de autonomie te overwinnen. Toch zouden we met het geld dat wordt uitgegeven aan het ondersteunen van plug-in hybrides, sneller een laadnetwerk kunnen implementeren dat die naam waardig is, wat het huidige probleem van elektrisch opladen sneller zou kunnen oplossen.
Maar afgezien van al deze overwegingen rijst deze vraag zelfs niet in België, want hier heeft de burger nergens recht op. Hij zal tot de laatste euro moeten betalen voor zijn elektrische auto, een auto die bovendien de komende maanden en jaren nog duurder belooft te worden door verstoringen in de toeleveringsketen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be