Bedrijfswagens worden groener maar ook duurder in 2023

Met de nieuwe wetgeving van 2026 komt de vergroening van het bedrijfswagenpark in een stroomversnelling. Dit draagt bij tot een algemene vermindering van de CO2-uitstoot van het Belgische wagenpark. En dus ook tot een hogere belasting voor de werknemer via het voordeel van alle aard.

Gepubliceerd op 15 december 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Werknemers die een auto van de zaak hebben, kunnen die ook voor privédoeleinden gebruiken. Hiervoor voorziet de overheid een specifieke belasting, via het voordeel van alle aard (VAA) dat elke maand op het loonbriefje wordt ingehouden. Het is dus de bijdrage van de begunstigde aan dit voordeel.

Het belang van het VAA wordt echter bepaald door verschillende criteria, waaronder de evolutie van de gemiddelde totale CO2-uitstoot van nieuwe registraties. De vergroening van het wagenpark, die net gedreven wordt door de registraties van elektrische of plug-in hybride bedrijfswagens, leidt echter tot een aanzienlijke vermindering van het landelijke CO2-gemiddelde en bijgevolg tot een verhoging van de VAA-belasting voor wie momenteel geniet van een bedrijfswagen.

Daling van 10%

Dit jaar is de gemiddelde uitstoot, zowel voor diesel- als benzineauto’s, met ongeveer 10% gedaald. Dit impliceert dat volgend jaar het belastbare voordeel aanzienlijk zal toenemen zoals aangegeven door de FOD Financiën.

De Tijd heeft de oefening gedaan en geeft aan dat voor een Audi A4 Avant met een dieselmotor die 104 g/km uitstoot en een cataloguswaarde van 35.410 euro heeft, het VAA van 216,53 euro naar 234,58 euro gaat. Dit is een aanzienlijke stijging, aangezien specialisten uit de sector schatten dat de afgelopen twee jaar al 10% werd bereikt, of meer dan 500 euro voor de begunstigde, of 250 euro per jaar.

Advertentie – lees hieronder verder

Zoals gezegd ligt de snelle vergroening van het wagenpark aan de basis van deze toename. En dat is vooral aan de bedrijven te wijten, omdat elektrische of plug-inhybride wagens slechts zelden door particulieren worden gekocht. Volgens Renta waren 5,1% van de inschrijvingen elektrische voertuigen, maar dit aandeel is al gestegen tot 9,5% in 2022. Het aandeel plug-inhybride steeg van 12,2% naar 15,5%. De indexering vindt plaats op 1 januari 2023 en zal uiteraard niet alleen bezitters van thermische bedrijfswagens treffen. Het minimale VAA voor een elektrische auto onder de 50.000 euro stijgt naar 1.714 euro per jaar in plaats van 1.400 euro in 2022. Kortom, iedereen gaat meer betalen. Is dat een verrassing?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.