De Belgische autosector bevond zich in september 2024 op een nieuw kruispunt, met contrasterende trends in de verkoop van tweedehands en nieuwe auto’s. De markt voor tweedehands auto’s toont zich opnieuw levendig, maar de inschrijvingen van nieuwe auto’s blijven dalen. Deze situatie roept een aantal vragen op over de consumententrends en de vooruitzichten voor de autosector als geheel, die al in moeilijkheden verkeert.
Na een lichte dip in augustus kende de verkoop van tweedehands auto’s in september een sterke opleving. Volgens cijfers van sectororganisatie Traxio steeg het verkoopvolume in de eerste negen maanden van 2024 met 6,1%, goed voor meer dan 550.000 verkochte voertuigen. In september alleen al werd een indrukwekkende groei van bijna 10% gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode in 2023.
Dalende prijzen en een ruimer aanbod
Volgens Traxio kent de groei van de tweedehandsmarkt nauwelijks grenzen. Deze dynamiek wordt vooral toegeschreven aan het ruime aanbod van tweedehandsvoertuigen en de aanhoudende prijsdalingen. Momenteel is de gemiddelde prijs van een tweedehands auto met 7,6% gedaald ten opzichte van vorig jaar, wat deze voertuigen nog aantrekkelijker maakt voor kopers.
De populairste merken op de tweedehandsmarkt zijn Volkswagen, BMW, Mercedes, Opel en Peugeot. Benzinemotoren blijven favoriet onder de aandrijvingen, met 55,2% van de verkopen, terwijl het aandeel dieselmotoren blijft dalen naar 31,3%. Geëlektrificeerde voertuigen nemen 12,7% van de markt in, waarvan hybrides 10,1% vertegenwoordigen en volledig elektrische auto’s slechts 2,9%. Hoewel consumenten steeds vaker kiezen voor groenere opties, blijft de overstap naar volledig elektrische voertuigen luw, wat te verklaren is door de aanhoudende onzekerheid rond elektrische mobiliteit.
Advertentie – lees hieronder verder
Nieuwe wagens in moeilijkheden
De situatie op de tweedehandsmarkt staat in schril contrast met die van de markt voor nieuwe wagens, die er slecht aan toe is. De cijfers zijn zelfs zorgwekkend. In september daalde het aantal nieuwe inschrijvingen met 18,6%. Over de eerste negen maanden van dit jaar was er een daling van bijna 5%, met slechts 356.868 nieuwe registraties.
Traxio rapporteert desondanks dat de verkoop van nieuwe auto’s in de eerste helft van september stagneerde. In de tweede helft trok de verkoop weer aan dankzij promotiecampagnes en nieuwe modelintroducties. Toch lijkt een sterk herstel in de markt voor nieuwe auto’s onrealistisch, zowel voor particulieren als voor fleet. Dit kan wijzen op een breuk en op veranderende koopgewoonten, waarbij consumenten vaker kiezen voor tweedehandsauto’s omwille van betaalbaarheid en beterkoop in plaats van te investeren in duurdere, nieuwe modellen.
De oorzaak ligt waarschijnlijk in de aanhoudende onzekerheid over de toekomst. Zal Europa de uitfasering van verbrandingsmotoren herzien of niet? Het blijft lastig om beslissingen te nemen als Brussel bijvoorbeeld de lage-emissiezone voor Euro 5-diesels met twee jaar uitstelt. En misschien volgt er opnieuw uitstel? Terwijl tweedehandsdealers profiteren van de situatie, overwegen fabrikanten van nieuwe auto’s fabriekssluitingen. Deze situatie is dus tijdelijk en zal snel omslaan wanneer het huidige, beperkte aanbod van nieuwe auto’s onvoldoende is om de tweedehandsmarkt van morgen te bevoorraden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be