Tot nu toe betalen klanten die een auto kopen – of leasen – een totaalprijs inclusief de opties die bij de aankoop of het leasecontract horen. Doorgaans is het niet mogelijk om na de productie nog uitrusting aan de auto toe te voegen, behalve in zeldzame gevallen waar dealers achteraf nog bepaalde accessoires kunnen inbouwen. Meestal zijn de mogelijkheden beperkt en lukt het bijvoorbeeld niet om achteraf een adaptieve cruise control toe te voegen, omdat dit systeem geleverd wordt met radar, sensoren, camera’s, extra knoppen op het stuur enzovoort.
Zit dit businessmodel in zijn laatste jaren of misschien zelfs maanden? De toekomst is aan de softwareauto, zoals Elon Musk al jaren propageert met Tesla en zoals Renault-baas Luca de Meo onlangs aankondigde. Het idee: nog maar één variant van een auto produceren met dezelfde motor en transmissie, maar wel met alle mogelijke opties. Deze aanpak vermindert de keuze niet, maar de klant kan zijn auto samenstellen via de software-interface. Die kan het vermogen van een motor verhogen of een bepaalde optie inschakelen.
Lagere kosten, hogere winstgevendheid
De voordelen van deze formule liggen voor de hand. Enerzijds kunnen constructeurs enorm besparen tijdens de assemblage, want de productie van tientallen verschillende varianten van één model is een kopzorg die onvermijdelijk veel geld kost. Meer zelfs dan de montage van alle opties in een auto. Anderzijds wint ook de klant, want die kan op elk moment een optie toevoegen of verwijderen. Dit is ook een voordeel wanneer de auto doorverkocht wordt, omdat de volgende eigenaar niet langer hoeft te zoeken naar een model dat is uitgerust met specifieke opties. Ook hij kan ze achteraf activeren of deactiveren. Renault hoopt dit businessmodel binnen vijf jaar te kunnen realiseren, dus in 2028 of 2029.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze aanpak is niet nieuw: Tesla doet het al jaren. Alle auto’s zijn bijvoorbeeld uitgerust met de Autopilot en tegen betaling kunnen eigenaars deze functie activeren. Onlangs breidde Tesla deze aanpak uit naar de Model 3 en zijn zetelverwarming: vanaf nu zijn alle modellen uitgerust met deze optie, die vanop afstand (over-the-air) geactiveerd kan worden. Het merk kan de maximumsnelheid van de auto beperken, maar ook de autonomie van de batterij verhogen, zoals tijdens de orkaan Irma in 2017.
Langs de kassa
Deze flexibiliteit lijkt briljant, maar het is vooral uit financiële overwegingen dat merken willen overstappen naar dit businessmodel (en dat zullen ze allemaal doen). BMW bewees dit al door enkele jaren geleden de Apple CarPlay-verbinding op jaarbasis in rekening te brengen. Het merk overwoog ook om kosten aan te rekenen voor het verwarmde stuur (10 euro per maand) of verwarmde zetels (18 euro per maand). Maar BMW krabbelde terug na kritiek op sociale netwerken. Marketingmanagers zeiden dat het nog te vroeg was voor de klanten.
Porsche, Audi en Mercedes doen nochtans hetzelfde. Kijk bijvoorbeeld naar de achterwielbesturing op de Mercedes EQS, die beschikbaar is voor een maandelijks bedrag. Bijna alles is mogelijk, omdat alle functies van een auto nu aangestuurd worden door software en een centraal scherm, waardoor geen aparte bediening meer nodig is.
Voor de constructeurs zijn er enorme financiële voordelen. Je hoeft geen genie te zijn om te zien dat een merk veel meer verdient als het maandelijks kosten aanrekent voor verwarmde zetels. Dan heeft het nog jarenlang inkomsten en veel meer dan de eenmalige montage van de optie (120 euro per jaar, in plaats van één keer 400 euro). Met deze nieuwe formule, die lijkt op Netflix of Spotify, kunnen klanten kiezen uit verschillende abonnementen. Opties met een langere looptijd (bijvoorbeeld jaarlijks of voor drie jaar) zijn het voordeligst.
Zullen klanten betalen?
Maar willen klanten wel betalen voor deze opties ‘as a service’? Het is nog wat vroeg om dat te zeggen, want vandaag is dit nog niet gebruikelijk. Maar zodra constructeurs dit model toepassen, zullen automobilisten nog weinig keuze hebben. Het valt nog te bezien hoeveel klanten bereid zijn om per maand te betalen. Het gaat tenslotte over hogere bedragen dan een abonnement op Netflix of Spotify. We kunnen ons voorstellen dat constructeurs pakketten zullen aanbieden en, net als telecomoperatoren, af en toe uitpakken met kortingen. Maar wellicht gaat het om abonnementskosten boven de honderd euro per maand. Waarom niet, als dat betekent dat je de betaling kunt spreiden en goedkoper een basisversie van de auto kunt kopen. Maar dat moet natuurlijk nog blijken.
Bovendien zullen zulke auto’s met software waarschijnlijk ook het slachtoffer worden van hackers die voor een prijsje de opties ontgrendelen. Net zoals nu gebeurt met IPTV dat online streamingplatformen omzeilt. Hoe dan ook, het principe van aanpasbare auto’s met abonnementen is in opmars en lijkt er vroeg of laat toch te komen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be