Tijden veranderen. Terwijl een paar jaar geleden potentiële klanten naar dealers gingen om zich te informeren over een voertuig, werken consumenten nu van thuis uit en verkrijgen zij informatie via het internet. Dit betekent dat er geen vraag meer is naar dealers zoals vroeger en dat klanten niet meer naar showrooms komen.
Volgens een enquête van La Dernière Heure bevestigen de dealers de leegloop van de showrooms en het feit dat kopers volledig geïnformeerd binnenkomen en alleen op zoek zijn naar bevestiging van hun aankoop. Klanten komen binnen om bepaalde kleine details te controleren, maar ook om te proberen korting te krijgen op hun aankoop. Omdat het internet hen dat natuurlijk nog niet biedt – merken die alleen online verkopen bieden geen kortingen.
Binnenkort gesloten?
Omdat dealers niet meer – of veel minder – worden gebruikt, overwegen automerken serieus om een groot deel van hun distributienetwerk te sluiten. Jaguar kondigde onlangs deze transitie aan. Het plan van het Britse merk is klaar en het zal binnen 2 jaar het aantal dealers terugbrengen van 26 naar 5.
Volgens schattingen zijn er nu 1.700 dealerbedrijven in België, tegen bijna 6.000 in de jaren ’90, een vermindering van 70% in 30 jaar, ook al hebben er enkele hergroeperingen plaatsgevonden en zijn de spelers vaak minder in aantal maar groter. En dit zal waarschijnlijk versnellen. Met het internet en de toenemende mogelijkheid om online te kopen (Tesla, Polestar, Ford binnenkort) is het duidelijk dat de trend naar een vermindering van het aantal verkooppunten zich zal voortzetten.
Advertentie – lees hieronder verder
Einde van de dealers, einde van de kortingen?
Dealers zullen zichzelf de komende jaren moeten heruitvinden en misschien ook hun bedrijfsmodel moeten veranderen. Op internet zijn de kortingen laag of bestaan niet meer. Een fenomeen dat zich waarschijnlijk zal uitbreiden met de netwerken van agentschappen die rechtstreeks voor de merken werken. Wat is het verschil? De dealers kopen hun auto’s en zijn vrij om met de klant te onderhandelen volgens hun voorraden en de prijzen die met de merken zijn overeengekomen. In het agentschappensysteem bestaat deze vrijheid niet.
Tegenwoordig is er sprake van territoriale concurrentie tussen dealers in verschillende regio’s. Met het agentschappensysteem zal deze bijzonderheid verdwijnen en daarmee ook de kortingen die op auto’s worden verleend. De enige variabele waarvan nieuwe kopers nog zouden kunnen profiteren is die met betrekking tot de inruilwaarde van hun oude voertuig, maar voor de rest?
De Stellantis-groep gaat over op een systeem van agentschappen in plaats van dealers om de verkoopprijs beter te kunnen controleren. Renault kondigde aan dat de dealers blijven bestaan, maar dat het overweegt de productie te verminderen om de prijzen zo hoog mogelijk te houden, d.w.z. zonder kortingen. Jaguar zou dit systeem ook willen invoeren en misschien ook Mercedes, Volkswagen of Audi.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be