China is een alsmaar groter wordende afzetmarkt voor BMW. Van januari tot september van dit jaar verkocht de fabrikant er net geen 700.000 voertuigen, een stijging van bijna 20% ten opzichte van 2020 en goed voor een derde van alle BMW-verkopen in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika samen.
Er wordt dan ook beweerd dat de huidige, controversiële designs van BMW-modellen (en dan hebben we het over de gigantische ‘nieren’ van de radiatorroosters) in de eerste plaats bedoeld zijn om oosterse klanten te verleiden. Of dat effectief waar is, wil het merk niet gezegd hebben (wel dat BMW niet iedereen wil plezieren met de ontwerpen), maar zeker is alvast dat er plannen zijn om de Chinese markt zo hevig mogelijk te blijven bestormen.
Lokaal produceren = meer winst maken
Een bewijs daarvan is dat BMW modellen ontwikkelt die speciaal voor Chinezen bedoeld zijn. We hebben het dan onder meer over zogenaamde LWB-modellen (Long Wheel Base, met een extra lange wielbasis) die van verschillende series worden afgeleid, met inbegrip van de 3 Reeks (zie foto boven) en de X5.
Die lange X5 zal, samen met de reguliere X5, binnenkort ook in het land van de rijstvelden geproduceerd worden. Voor alle duidelijkheid, de fabriek in de VS zal gewoon blijven draaien. Een woordvoerder sprak deze woorden tegen Automotive News:
Advertentie – lees hieronder verder
Om aan de sterke wereldwijde vraag naar de BMW X5 te voldoen, breiden we onze wereldwijde productiecapaciteit van dit populaire ‘Sports Activity Vehicle’ uit. De productie van de BMW X5 voor China zal lokaal gebeuren.
Over het wanneer deze productie van start zal gaan, werd nog niets officieel gemeld. Onze bron beweert echter dat de start op de kalender van het tweede kwartaal van 2022 genoteerd staat. Deze (voor alle duidelijkeid onofficiële) informatie werd ook gedeeld door de Duitse krant Handelsblatt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be