Veel mensen denken dat Alpina al van BMW was, maar dat is niet het geval. Alpina mag je als een merk op zich beschouwen, ook houdt de fabrikant zich dus uitsluitend bezig met het tunen van BMW’s én dragen ze zelfs het BMW-logo op de motorkap en de achterklep. Alpina’s zijn herkenbaar aan de lijntjes op hun koetswerk, maar nog meer aan hun typische Alpina-velgen.
De oorsprong
Alpina werd in 1965 in het Beierse Buchloe opgericht door Burkhard Bovensiepen. Het bedrijf heet dan ook voluit ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH. Sinds de oprichting ervan, intussen al 57 jaar geleden dus, laat de fabrikant BMW’s sneller rijden en beter sturen en dat leverde hem snel een topreputatie op. Alpina’s waren te duchten tegenstanders in de autosportjaren ’70, al werd de firma pas sinds 1983 erkend als een echt automerk.
Met de jaren die vorderden, gingen BMW en Alpina nauwer samenwerken. Dat lijkt misschien vreemd, maar in feite zaten ze nooit niet echt in elkaars vaarwater. Daar waar BMW M’s zich in de eerste plaats op prestaties richten, zijn Alpina’s altijd een exclusieve mengelmoes geweest waarin luxe een even prominente rol vervult. Ze zijn gewoon… anders.
Advertentie – lees hieronder verder
Nog niet samenwonend
De echte ‘fysieke’ overname is nog niet voor morgen. Beide bedrijven hebben simpelweg een overeenkomst getekend waarin staat dat BMW vanaf 1 januari 2026, nadat de huidige deal is afgelopen, het volledige leiderschap op zich neemt (in ruil voor een voor ons onbekend bedrag). Kortom, Alpina wordt een soort van tweede M-divisie voor mensen met nog wat meer centen op hun bankrekening. Het Alpina-hoofdkwartier blijft ook gewoon in Buchloe gevestigd.
Wat brengt de toekomst nog voor BMW?
Verwacht wordt ook dat BMW zich net zoals Audi en Jaguar meer op de hogere segmenten zal concentreren en langzaam maar zeker de meer betaalbare modellen uit zijn aanbod zal schrappen. De laatstgenoemde autobouwer gaat zelfs stoppen met de productie van SUV‘s…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be