De engagementen over de elektrische auto volgen elkaar razendsnel op in autoland. Mercedes heeft al aangekondigd dat zijn hele gamma tegen 2030 100% elektrisch zal zijn, waarbij het echter specificeert dat dit ook zal gebeuren “wanneer de marktomstandigheden het toelaten”.
Onder de Duitse premiummerken heeft Audi ook aangegeven dat het vanaf 2026 geen enkel model met een verbrandingsmotor meer op de markt zal brengen, terwijl het de productie ervan in 2033 zal stoppen, net voor het verbod dat de Europese Unie in 2035 heeft ingesteld. Naast deze heftige aankondigingen is BMW echter vrij discreet gebleven. Met welk doel?
Geen vast engagement
BMW onthulde onlangs zijn elektrische strategie. Het is relatief ambitieus omdat het van plan is om tegen 2025 maar liefst 13 volledig elektrische modellen op de markt te brengen, terwijl Mini in 2030 een 100% elektrisch merk zal worden.
Maar hoe zit het met BMW zelf? Wel, het Beierse merk is niet klaar om dezelfde toezeggingen te doen als zijn rivalen. Dat meldt een artikel in Automotive News Europe, dat de gelegenheid had te spreken met het hoofd van de ontwikkeling, Frank Weber.
Advertentie – lees hieronder verder
Laatstgenoemde zei dat de elektrische transitie niet van de ene op de andere dag zou plaatsvinden en dat sommige problemen eerst moesten worden opgelost. De man vraagt zich vooral af “of het netwerk in staat zal zijn om alle elektrische voertuigen te absorberen? Hoe zit het met de laadinfrastructuur en de hernieuwbare energie? Zijn de klanten er klaar voor? Is het netwerk klaar? Is de laadinfrastructuur klaar?”. Dat zijn inderdaad een heleboel vragen die nog beantwoord moeten worden.
Werkgelegenheid en Euro 7
Er is ook nog een ander probleem dat weinig aandacht krijgt bij de elektrische transitie, namelijk het personeelsbestand. Duizenden werknemers zijn immers nog steeds bezig met de ontwikkeling van traditionele verbrandingsmotoren.
We weten echter dat de elektrische aandrijving minder personeel vereist, vooral op de assemblagelijnen. Het zal dus ook hier tijd kosten om alles op zijn plaats te laten vallen en een echte sociale transitie te realiseren.
Frank Weber legde aan Automotive News Europe uit dat de Euro 7-norm die gepland staat voor 2025 ook de laatste grote investeringsfase zou zijn in verbrandingsmotoren die nog een paar jaar zouden kunnen overleven, tot ten minste 2030 en waarschijnlijk tot 2035. Kortom, voor Frank Weber – en bij uitbreiding voor BMW – moet het niet te snel gaan. De elektrische omwenteling is begonnen, maar ze kan langer duren dan verwacht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be