Sinds begin november 2022 kennen we eindelijk de inhoud van de Euro 7-norm, dus de vervuilings- en emissie-eisen waaraan verbrandingsauto’s moeten voldoen om gehomologeerd te worden. Deze norm, die betrekking heeft op personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen, treedt op 1 januari 2025 in werking en bevat nieuwe regels voor de uitstoot van stikstofoxiden (60 mg/km in plaats van 80) en CO (500 mg/km voor benzineauto’s) en voor fijnstof, waarvan de uitstoot ook beperkt zal zijn voor remmen en banden.
Terwijl milieuorganisaties de Euro 7-norm bekritiseren vanwege zijn laksheid, benadrukken fabrikanten het gebrek aan tijd om de nodige technologieën te implementeren. Zowel om filtersystemen te ontwikkelen, als om de nodige homologaties te verkrijgen.
Prijsverhoging te verwachten?
Toch gaan sommige constructeurs nog verder en verbergen ze hun zware irritaties niet. Dit is met name het geval voor BMW, dat bij monde van zijn directeur in Duitsland, Nicolas Peter, heeft aangegeven dat de emissiegrenzen in bepaalde specifieke situaties zeer restrictief zijn. Dit is met name het geval wanneer een auto met een caravan een bergpas moet beklimmen.
Volgens Nicolas Peter zijn er een aantal situaties waarbij er enorme investeringen nodig zullen zijn om aan de normen in deze drastische rijomstandigheden te voldoen. En dat zal onvermijdelijk gevolgen hebben voor de verkoopprijs van de auto’s en dus voor de eindconsument. Over hoeveel gaat het dan? Nicolas Peter vermeldt dat niet, maar we vermoeden dat het aanzienlijk zal zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Alweer onzin?
Volgens Nicolas Peter richt de Commissie zich op het verkeerde doel en hij geeft aan dat het zeker beter was geweest om te blijven werken aan het verminderen van emissies en vervuiling in de meest voorkomende rijsituaties. Waarom? Omdat het veel meer impact zou hebben op het verminderen van emissies dan wat nu is voorzien in de Euro7-norm, die zich richt op situaties die te ongebruikelijk zijn en die uiteindelijk niets opleveren.
We vragen ons daarom steeds meer af wat het werkelijke belang van de Euro 7-norm is wanneer het einde van (nieuwe) verbrandingsauto’s gepland staat voor 1 januari 2035? Voorlopig blijft de thermische auto het meest betaalbare vervoermiddel voor veel gezinnen, werknemers en burgers.
Als de prijs daarvan echter ook zou exploderen en gelijk zou zijn aan die van bijvoorbeeld elektrische auto’s, zouden consumenten in een lastig parket komen. De auto zou hiermee onbetaalbaar worden en tegelijk ook onbruikbaar worden omdat de locaties om de elektrische auto te installeren (elektrisch netwerk, laadstations, elektriciteitsproductie) nog te beperkt zijn.
De Commissie had een stijging van de aankoopprijs van nieuwe Euro 7-auto’s met ongeveer 150 euro verwacht. Maar het lijkt erop dat deze projectie veel te theoretisch was. En vooral onrealistisch.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be