Terugroepacties zijn erg gebruikelijk in de autosector, en allerminst een schande: preventief herstellen is immers altijd beter dan na een panne of ongeval. Dat zo’n terugroepactie dusdanig groot wordt dat de fabrikant in kwestie er zijn winstprognose al voor moet bijstellen, gebeurt echter minder vaak. Zoals bij BMW, dat 1,5 miljoen auto’s naar de garage laat komen om naar de remmen te laten kijken, en voorlopig ook enkele leveringen op pauze zet.
Het probleem zit in het zogenaamde Integrated Braking System, het elektronisch gestuurde remsysteem, waarin slecht geproduceerde printplaten zitten die de werking kunnen hinderen. Het gaat om printplaten die toeleverancier Continental maakt in zijn fabriek in Hongarije. Een gebrek aan discipline aan de productielijn heeft gezorgd voor stof en vuil in de werkomgeving, wat op de onderdelen terecht is gekomen en storingen veroorzaakt.
Het goede nieuws is dat dat nog niet tot ongevallen heeft geleid. Wel kan het defect ervoor zorgen dat de bestuurder bij een noodstop niet de maximale remkracht kan uitoefenen. Het probleem zit immers bij de zogenaamde power braking-functie, die bestuurders helpt om een zo groot mogelijke kracht op het pedaal uit te oefenen indien nodig. Deze functie kan falen, waardoor de rijder zelf ouderwets hard op het rempedaal moet duwen bij een noodstop.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook Mini en Rolls-Royce
De terugroepactie gaat om modellen van zowel BMW als van de dochtermerken Mini en Rolls-Royce. De eerste klachten over de slechte werking van het systeem dateren al van twee jaar geleden, maar het is pas sinds kort dat de BMW-groep zich bewust is van de ware omvang van het probleem.
Het gaat om zogenaamde brake-by-wire-technologie, oftewel een elektronisch gestuurd remsysteem. De beeldspraak is niet geheel accuraat. Het gaat immers niet om remmen die exclusief via een elektronisch signaal worden aangestuurd. De remkracht wordt weldegelijk nog via kleine en met olie gevulde hydraulische leidingen overgezet op de remblokken. Dit echter niet langer rechtstreeks, maar via een elektronisch gestuurde module die de remkracht zelf kan bijregelen of versterken.
Dergelijke systemen zijn vooral in opmars sinds de komst van hybride en elektrische aandrijvingen. Zij kunnen immers niet (altijd) rekenen op de verbrandingsmotor om de druk in de rembekrachtiger op peil te houden, en hanteren daarom een elektronisch gestuurd systeem. Dat is hetgene dat nu bij BMW niet altijd goed functioneert.
Honderden miljoenen
De terugroepactie gaat de fabrikant in het derde kwartaal alleen al een “hoog driecijferig miljoenenbedrag” kosten, oftewel ergens tussen de 500 miljoen en 1 miljard euro. Vorige week liet de Beierse autobouwer weten dat het daardoor dit jaar minder winst gaat maken dan voorzien. De directie van BMW voorziet een winstmarge van 6 à 7 percent, in de plaats de aanvankelijk begrote 8 à 10 percent. Niet enkel de terugroepactie knabbelt overigens aan BMW’s geschatte jaarwinst, ook de verkoop slabakt. In de plaats van een kleine stijging verwachten de Duitsers nu een kleine daling in de cijfers.
Dat bericht komt temidden een reeks slecht nieuws vanuit de Duitse autosector. Doordat de Europese markt niet meer op hetzelfde niveau zit als voor de coronapandemie en de verkoop van elektrische auto’s vertraagt, moeten vele bedrijven hun plannen bijsturen. De Volkswagen-groep heeft bijvoorbeeld laten verstaan dat het fors gaat snoeien in zijn productiecapaciteit en, waarbij voor het eerst ook fabrieken gesloten zullen worden in eigen land. Daarnaast sluit ze al zeker de Audi-fabriek in Brussel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be