Brussel stelt verbod op Euro 5-diesels in LEZ uit tot 2027

Wat al een tijdje in de lucht hing, wordt nu ook concreet: het verbod op Euro 5-diesels in Brussel start toch niet op 1 januari 2025. Het is uitgesteld tot 2027. Automobilisten die afscheid moeten nemen van hun oude auto, krijgen dus twee jaar uitstel. Dat maakt de situatie draaglijker en vermindert de spanningen op de tweedehandsmarkt.

Gepubliceerd op 2 september 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Brussel stelt verbod op Euro 5-diesels in LEZ uit tot 2027

De maatregel werd al maanden geleden aangekondigd: Euro 5-dieselwagens (gebouwd voor september 2015) zijn vanaf 1 januari 2025 verboden in de Brusselse lage-emissiezone. In de hoofdstad gaat het naar schatting om 33.000 auto’s, maar in het hele land zijn er nog 850.000 dergelijke voertuigen. Je mag nog wel rijden in de LEZ, maar dat wordt een lastige en dure operatie, omdat je een dagpas van 35 euro moet kopen (20 euro voor tweewielers en 50 euro voor vrachtwagens), beperkt tot 24 keer per jaar.

De beslissing om zulke voertuigen te verbieden, die ook geldt voor Euro 3-motorfietsen en Euro 2-benzinevoertuigen, veroorzaakte heel wat controverse. Maar zo’n vaart loopt het uiteindelijk niet. Voorlopig toch. De onderhandelaars van de nieuwe Brusselse regering hebben namelijk aangekondigd dat de maatregel uitgesteld wordt tot 2027, een uitstel van twee jaar.

Politiek getouwtrek?

Waarom dit uitstel, terwijl het verbod al in het vorige regeerakkoord was vastgelegd? De tandem MR-Les Engagés zit nu aan het stuur. Een opmerkelijke verrassing is echter de verandering van standpunt van de PS, die de oorspronkelijke LEZ-agenda had bepaald bij de vorming van de regering Vervoort III in 2019. Waarom is de PS van mening veranderd? Simpelweg omdat de PS terrein verliest en vooral geen kiezers voor het hoofd wil stoten in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

Er komen heel wat reacties op deze beslissing. Voor Elke Van den Brandt van Groen, de Brusselse formateur langs Nederlandstalige kant, is het vertrouwen geschonden. Volgens haar is deze aankondiging, die niet vooraf met de Nederlandstalige partners besproken werd, een ongekend machtsvertoon. Van den Brandt zei teleurgesteld te zijn dat David Leisterh haar niet had ingelicht over de beslissing en liever eenzijdig handelde. Een alternatief is er niet, want Ecolo/Groen is de enige partij die het verbod vanaf 2025 wil handhaven. De Nederlandstalige partijen N-VA, Vooruit, Open Vld en Team Fouad Ahidar steunen het uitstel van de LEZ-verstrenging en vormen een meerderheid.

Advertentie – lees hieronder verder

1206

Twee jaar uitstel

De voordelen van de LEZ in Brussel zijn al duidelijk aangetoond. Sinds de invoering is de uitstoot van NOx (stikstofoxide) gedaald met 40%, wat uitstekend nieuws betekent voor de luchtkwaliteit en de gezondheid van de Brusselaars. Organisaties zoals Touring voerden echter aan dat de maatregel inconsequent was, aangezien Euro 5-dieselwagens uitgerust zijn met roetfilters (maar niet met NOx-filters).

Hoe het ook zij, veel Brusselaars moeten hun auto dus toch niet vervangen in 2025. Dit was een van de belangrijkste argumenten van de partijen die besloten om de deadline uit te stellen: de moeilijke economische situatie voor bepaalde gezinnen die niet over de nodige financiën beschikken om een nieuwe of recente auto te kopen. Vergeet ook niet dat er geen steunmaatregelen (zoals een premie) bestaan voor eigenaars van een Euro 5-diesel.

40% minder waard

Professionals uit de autosector protesteerden ook. Volgens een onlangs gepubliceerd onderzoek van Sud Info hebben Brusselse dealers de voorbije weken een duidelijke waardevermindering van Euro 5-auto’s vastgesteld. Omdat lokale kopers deze modellen logischerwijs vermijden, zagen garages zich vaak genoodzaakt om Brussel te verlaten of aan het buitenland te verkopen. Deze situatie leidde tot aanzienlijke prijsverschillen tussen twee verschillende motorisaties van hetzelfde model (benzine en diesel). Er is sprake van een waardevermindering van ongeveer 40%. Maar ook dat gaat veranderen.

Het duurt dus nog tot 2027 voor de strengere LEZ voor Euro 5-diesels begint. Dat gebeurt niet van vandaag op morgen, want de autoriteiten plannen een overgangsperiode. Pas vanaf 1 april 2027 krijgen bestuurders die niet voldoen aan de nieuwe regelgeving fikse boetes tot 350 euro per overtreding. De betrokken inwoners van Brussel mogen dus niet te lang wachten om hun auto te vervangen en moeilijkheden te voorkomen wanneer de noodlottige datum nadert, want uiteindelijk komt het verbod er toch.

Foto’s: ChatGPT & Freepik

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.