Midden in de overgang naar elektrische auto’s is Europa ook volop in beweging. De auto-industrie die tot enkele jaren geleden onze reputatie maakte, wordt onder druk gezet door andere landen, waaronder China. Chinese fabrikanten zijn meesters geworden in de kunst van de elektrische auto en zijn van plan hun visie (en producten) aan de rest van de wereld, inclusief Europa, op te leggen.
Maar de afgelopen maanden is de tij gekeerd en zijn de verkopen van elektrische auto’s aanzienlijk gedaald vanwege de te hoge prijzen en de wantrouwen van automobilisten – vooral particulieren – ten opzichte van batterijauto’s. De sfeer is daarom gespannen, vooral omdat de overgang plaatsvindt terwijl er een handelsconflict met China aan de gang is, dat zijn binnenlandse fabrikanten zwaar subsidieert. Europa moet binnenkort beslissen of het al dan niet invoerrechten op auto’s uit China zal heffen.
Groei
Natuurlijk bevinden niet alle Chinese fabrikanten zich op hetzelfde niveau, maar de grootste, BYD, verbergt zijn ambities niet. De groep kondigde als eerste de bouw van een productiefabriek aan. De fabriek zal er in Hongarije komen en zal vanaf 2026 operationeel zijn. Maar dat is nog niet alles. Tijdens een bezoek aan Europa kondigde Stella Li, vice-president van BYD, de bouw van vier nieuwe fabrieken wereldwijd aan, waarvan één in Europa. Er is één fabriek gepland in Mexico en drie andere in verschillende regio’s. Maar volgens de bestuurder lijkt één enkele fabriek in Europa “niet voldoende”.
Advertentie – lees hieronder verder
BYD heeft dus grote plannen en de huidige vertraging van de markt tempert de ambities van het bedrijf absoluut niet. BYD stootte Tesla vorig jaar al van de troon en werd de grootste fabrikant van elektrische auto’s wereldwijd (Tesla heroverde zijn positie in het eerste kwartaal van 2024). In België is BYD nog een kleine speler, met 600 verkochte auto’s in 2023, maar men verwacht een forse groei. In 2024 verwacht BYD 3.000 voertuigen te verkopen in België en mikt het op 10.000 eenheden tegen 2027, evenveel als Mazda, Mini of Nissan, meldt de krant L’Écho.
Het probleem omzeilen
Zowel Europa als Noord-Amerikaanse landen vrezen uiteraard een vloedgolf van Chinese auto’s op hun markt. Dit zal onvermijdelijk gebeuren. De vraag is dus niet of het zal gebeuren, maar wanneer. Want van zodra lokale fabrieken zijn gevestigd, zullen de invoerrechten verdwijnen. Natuurlijk zullen de productiekosten bij ons iets hoger zijn, maar aangezien de Chinezen hun kosten en de hele toeleveringsketen van onderdelen voor een elektrische auto goed beheersen, zal hun concurrentievermogen slechts lichtjes worden beïnvloed.
BYD is trouwens niet de enige die dit doet. Leapmotor gaat samenwerken met Stellantis, terwijl het merk Omoda net een voormalige Nissan-productielocatie in Spanje heeft overgenomen om daar zijn auto’s te assembleren (gepland volume: 150.000 eenheden vanaf 2029). De Chinezen opereren niet anders dan de Japanners of Koreanen destijds. Stella Li, die nu verantwoordelijk is voor de Europese divisie van BYD, verklaarde dat het merk een wereldwijd bedrijf is en dat de activiteiten zich niet beperken tot het verkopen van auto’s, maar ook lokaal investeert in productie, onderzoek en ontwikkeling. Uiteindelijk wil BYD 1 miljoen elektrische auto’s per jaar verkopen in Europa, ofwel 10% van de markt. En dat zal nog vóór 2030 zijn, beloofde de CEO. Ja, BYD heeft grote ambities!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be