Automarkt

Nog nooit was CO2-uitstoot van nieuwe auto’s zo laag

De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in ons land is spectaculair gedaald. Dat blijkt uit een analyse van de inschrijvingen in het eerste semester van 2023. En er valt nog meer op in de cijfers…

Robin Van den Bogaert | Gepubliceerd op 12 jul. 2023 | Leestijd: 4 min

De Belgische automarkt lijkt na enkele moeilijke jaren stilaan te normaliseren. Sinds augustus 2022 zijn de maandelijkse inschrijvingen van nieuwe auto’s in België zonder onderbreking licht gestegen, zo blijkt uit cijfers van automobielfederatie Febiac. Met 264.475 inschrijvingen tussen 1 januari en 30 juni, was de eerste helft van 2023 beter dan de periode van 2020 tot 2022 … maar nog altijd ruim 11.000 stuks (-4,1 procent) onder het marktgemiddelde sinds 2014.

Weinig particulieren

Nog een opvallende vaststelling is dat bedrijfswagens steeds meer het overwicht hebben. Twee op de drie klanten van nieuwe auto’s zijn professionelen, nog maar een op de drie is een particulier (176.321 tegenover 88.154 inschrijvingen). Niet zo verwonderlijk aangezien de inflatie van de autoprijzen particulieren tegenhoudt om te kopen, terwijl er alleen voor bedrijven een gunstige fiscale aftrekbaarheid is.

Advertentie – lees hieronder verder

Ook blijken particulieren nog altijd weinig interesse te tonen voor elektrische auto’s: 68,2 procent van de particulieren in België verkiest een benzine, nog eens 13,2 procent een milde hybride. Slechts 4,8 procent koopt een elektrische auto. Bij de bedrijven is dat wel al 22,3 procent.

Op 1 juli 2023 begon een nieuwe fase in de fiscaliteit voor bedrijfswagens en dat heeft niet alleen geleid tot meer elektrische wagens, maar ook de plug-inhybrides een boost gegeven (van 16,2 procent marktaandeel in 2022 naar 19,3 procent in de eerste helft van 2023 op de totale automarkt). Dat heeft gevolgen voor de gemiddelde CO2-uitstoot.

Evolutie CO2

Historisch dieptepunt

Door de dominantie van de professionele klanten, die onder fiscale dwang steeds meer kiezen voor elektrische en (plug-in)hybride auto’s, staat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens in België op een historisch dieptepunt: 90 g/km. In 2022 was dat nog 105 g/km. Ter vergelijking: in 1995 bedroeg het gemiddelde 186 g/km, al was dat toen nog volgens de oude meetmethode (NEDC in plaats van WLTP) en is de daling in werkelijkheid dus nog straffer.

Dacia Sandero

Populairste auto’s

De cijfers geven ook een duidelijk beeld van welke merken en modellen momenteel goed in de markt liggen. BMW was het populairst in heel België en in Vlaanderen, terwijl Dacia de voorkeur geniet van Waalse automobilisten. In het Brussels Gewest registreerde Peugeot dan weer de meeste nieuwe auto’s in de eerste helft van 2023.

De Volvo XC40 is de meest ingeschreven nieuwe wagen in heel België (ook in Vlaanderen en Brussel), terwijl in Wallonië de Dacia Sandero nummer één is. Je ziet ook een duidelijk verschil tussen de bedrijven en particulieren. Die eerste kopersgroep gaat vooral voor de Volvo XC40, Tesla Model Y, BMW X1, Peugeot 308 en Audi A3. Particulieren kiezen voor goedkopere modellen zoals de Dacia Sandero, Toyota Yaris, Dacia Duster, Dacia Jogger en Citroën C3. Of hoe de Belgische automarkt steeds meer verandert in twee verschillende werelden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon