Constructeurs overdrijven het rijbereik van hun elektrische auto’s

Een studie toont aan dat autofabrikanten het bereik van hun elektrische auto’s blijven opblazen. De kloof is aanzienlijk en loopt op tot 25% tussen de cijfers die in het laboratorium zijn geregistreerd en de realiteit. Is het de bedoeling om te misleiden?

Gepubliceerd op 13 december 2022
Leestijd : 3 min

Partagez

In de communicatie rond elektrische auto’s blijven het verbruik en dus het rijbereik duidelijk de doorslaggevende parameters om potentiële kopers te verleiden. Het klopt dat range anxiety of de angst om zonder stroom te vallen de toekomstige eigenaars van elektrische auto’s blijft obsederen. Studies tonen aan dat voor eenzelfde prijs het model met de beste autonomie daarom alle kans maakt om het te halen.

Het probleem is dat deze informatie van autonomie of consumptie pure zelfcertificering is. Dit betekent dat het de fabrikanten zijn die ze meten en communiceren, zonder enige controle. Zoals de consument echter al heeft ervaren voor verbrandingsauto’s, is deze informatie vaak twijfelachtig, omdat de metingen in laboratoria met constante snelheid worden uitgevoerd, dat wil zeggen in omstandigheden die ver verwijderd zijn van de dagelijkse realiteit. Dieselgate heeft ons de misstanden laten zien die al vele jaren bestaan en dit heeft geleid tot de invoering van nieuwe meetregels (WLTP en RDE) om dichter bij de realiteit van de consument te komen.

Ook elektrische auto’s

Toch heeft deze kwestie van transparantie – of gebrek aan realismeniet alleen betrekking op verbrandingsauto’s. Elektrische auto’s vertonen hetzelfde probleem, met eveneens een verrassend verschil tussen theorie en praktijk.

Om deze zaken correct te kunnen kwantificeren, hebben onze collega’s van het Automobile Propre platform een volledige test uitgevoerd met 15 elektrische modellen. En het is niet verwonderlijk dat alle auto’s zonder uitzondering een lager rijbereik vertoonden dan aangekondigd. Zoals je zou verwachten, zijn de verschillen zeer variabel van het ene merk tot het andere en van het ene model tot het andere.

Advertentie – lees hieronder verder

Goede en slechte studenten

Er is echter goed nieuws. Zoals voor de Dacia Spring die 221 km kon afleggen terwijl het merk officieel 224 km (98,67%) aankondigt. Niet slecht! En ook de Kia e-Niro of de Opel Corsa-e zijn goede studenten met respectievelijk 433 afgelegde kilometers tegen 455 km aangekondigd voor de Kia (95,24%) en 284 afgelegde kilometers tegen 315 km aangekondigd voor de Opel (90,19%).

Maar niet alle constructeurs lijken zo ‘plichtsbewust’ te zijn. Zo legde de Citroën e-C4 slechts 262 km af tegen de aangekondigde 352 km (74,59%), terwijl de Honda e slechts 174 km aflegde tegenover de “officiële” 222 km (78,46 %). Curiosum: de Peugeot e-208, de kloon van de Corsa, bereikte slechts 270 km in plaats van de aangekondigd 340 km (79,3%).

Automobile Propre geeft aan dat de auto’s allemaal onder dezelfde omstandigheden zijn getest (een vloot van 15 auto’s) en dat er dus geen mogelijke storingen in de scores zijn. Om ervoor te zorgen dat de rijstijl geen invloed had op de resultaten, hebben alle bestuurders regelmatig van auto gewisseld. Automobile Propre specificeert ook dat de route 50% snelwegen, 20% secundaire wegen en 30% stad combineerde. 

Ook snelladen te optimistisch?

Automobile Propre heeft de oefening uitgebreid door ook de aangekondigde snellaadmogelijkheden in de realiteit te controleren. En ook hier is de balans heel duidelijk: we kunnen ook hier niet vertrouwen op wat er gecommuniceerd wordt. Zo zag men bij sommige modellen, zoals de Aiways U5, een kloof van meer dan 11% in vergelijking met wat wordt aangekondigd, terwijl de Tesla Model S Long Range een verschil vertoonde van maar liefst 42,40%!

De prijs van de rode lantaarn gaat naar de Tesla Model Y die een piek van laadvermogen van 250 kW aankondigt, terwijl hij slechts een vermogen van 105 kW (- 58%) aankan. Ons advies? Vraag om de elektrische auto’s te testen die je interesseren. Dit voorkomt waarschijnlijk (hele grote) onaangename verrassingen

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Dacia voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.