Sinds de pandemie is de autosector in een crisisfase beland, die helaas erger dreigt te worden omdat de autoverkoop zich niet lijkt te herstellen. Daarbij draagt ook de oorlog in Oekraïne bij aan de onzekerheid op de markt, vooral bij particuliere kopers. Die markt heeft het daardoor nu bijzonder moeilijk. Tot hiertoe was de occasiemarkt gespaard gebleven, maar ook zij begint te lijden onder de situatie.
De cijfers van FEBIAC illustreren deze toestand: met 103.146 inschrijvingen in maart 2022 sluit het eerste kwartaal van het jaar af met een correctie van -13,5% ten opzichte van 2021, terwijl enkel al voor de maand maart een daling van 17,7% werd genoteerd.
Moeilijkheden voor particulieren
Volgens FEBIAC is deze situatie nog steeds het gevolg van moeilijkheden bij de levering van elektronische componenten, wat de productie afremt en vertragingen maar ook prijsstijgingen veroorzaakt. Bovendien komen daar door de oorlog in Oekraïne “nog onzekerheden met betrekking tot het Russisch-Oekraïense conflict bij, zodat de markt voor nieuwe personenauto’s een zwakke start van het boekjaar 2022 maakt, die noodzakelijk het niveau van de bestellingen weerspiegelt”, zei FEBIAC in een verklaring.
De aanzienlijke geconsolideerde daling (-13,5%) laat ook een duidelijk verschil zien tussen de privé en de zakelijke markt. De daling bij particulieren bedroeg inderdaad -26,6% aan het einde van het eerste kwartaal, terwijl de fleetmarkt zich over het algemeen lijkt te handhaven (-1,9% in vergelijking met 2021). Kortom, de opleving van de automarkt is nog niet meteen in zicht. En het zal waarschijnlijk niet voor de komende maanden zijn, gezien het feit dat het conflict in Oekraïne aanhoudt, wat zeker nieuwe problemen voor de autofabrikanten zal veroorzaken (toeleveringsketens, duurdere grondstoffen, noodzaak om activiteiten op de Russische markt te verminderen, enz.).
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be