De crisis te veel voor de autosector?

De auto-industrie stond er al slecht voor na de Covid-19-crisis en is nog niet aan het einde van haar problemen, want naast de nieuwe tekorten komt daar ook de stijgende inflatie voor bepaalde materialen bij. Voor sommige merken kan dit de crisis te veel zijn…

Gepubliceerd op 14 maart 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Crises volgen elkaar op in de wereld sinds de coronapandemie en zeker in de autosector. Inderdaad, na de effecten van de lockdowns hadden we te maken met halfgeleidertekorten, en vervolgens met het sterke economische herstel dat ervoor zorgde dat de energieprijzen omhoogschoten. Last but not least en net zo onverwacht heeft de oorlog in Oekraïne de toestand verder gecompliceerd.

De situatie lijkt vandaag zo kritiek dat sommige voornaastaande automobielmanagers vrijuit durven spreken… en sombere vooruitzichten aankondigen. Dit is het geval voor de baas van Volkswagen, Herbert Diess, die niet aarzelde om te wijzen op de nauwe banden tussen Duitsland en Rusland, met name voor energie, maar ook voor bepaalde grondstoffen die binnenkort onvindbaar zullen zijn en die zullen leiden tot breuken in toeleveringsketens. Volgens Diess zal dit scenario leiden tot enorme prijsstijgingen en uiteindelijk tot een nog hogere inflatie. Een echt rampscenario.

Storingen en sluitingen, voor de shutdown?

Naast de energieprijzen stijgen ook de metaalprijzen fors, zozeer zelfs dat sommige noteringen op de beurs zijn opgeschort. Metalen zoals aluminium (carrosserie, chassis, enz.), palladium (katalysatoren) of nikkel (batterijen) zijn echter materialen die veel worden gebruikt in de auto-industrie.

Daarnaast is Oekraïne ook de thuisbasis van veel autofabrieken. Dit zijn geen productielijnen (Oekraïne exporteert geen auto’s), maar fabrikanten van componenten, waarvan sommige tot de belangrijkste behoren. Dit is zo voor elektrische bedrading, waarvan Oekraïne 7% van de Europese productie vertegenwoordigt, aldus AlixPartners.

Advertentie – lees hieronder verder

De twee belangrijkste producenten zijn Aptiv en Leoni, en die laatste heeft zojuist een ultramodern productiecentrum geopend in het westen van het land. Dit verklaart waarom veel autofabrieken te maken hebben met productieonderbrekingen. Het gebeurde bij ons deze week in de Volvo-fabriek in Gent, die een tekort aan componenten had. De Belgische fabriek is uiteraard niet de enige: Porsche heeft de productie van de Taycan moeten opschorten, terwijl verschillende fabrieken van Mercedes of de Volkswagen Groep hun productiesnelheid hebben verlaagd vanwege leveringsproblemen.

In ieder geval zal de huidige situatie vooral benzine- of dieselvoertuigen treffen die lijden onder de stijgende brandstofprijzen, terwijl elektrische voertuigen eerder zullen lijden onder verstoringen in de aanvoer van grondstoffen, met name voor hun batterij, zei de consultant AlixPartners. De (voorlopig) minst getroffen voertuigcategorie zijn de hybrides, die minder extra grondstofkosten gebruiken en veel efficiënter zijn op vlak van brandstofverbruik. Betekent dit de terugkeer – of de verlenging – van deze technologie?

Iedereen dacht dat het herstel voor de sector in 2022 zou plaatsvinden. Dat zal dus niet het geval zijn. Het is te hopen dat de situatie snel zal verbeteren, aangezien de automobielsector in Europa goed is voor 12,6 miljoen banen! Als de situatie aanhoudt, is de kans echter groot dat de auto weer een luxeproduct wordt dat alleen is voorbehouden aan de rijkste bevolkingsgroepen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.