In westerse landen ligt de toekomst van mobiliteit bij de elektrische auto. Overal hebben overheden belangrijke beslissingen genomen. Dit is niet alleen het geval in Noord-Amerika, maar ook in China (de grootste markt ter wereld) en in Europa, dat van plan is om vanaf 1 januari 2035 geen auto’s met verbrandingsmotor meer te verkopen.
In sommige hoogontwikkelde landen slaan elektrische auto’s echter niet aan. Dit is merkwaardig genoeg het geval in Japan, waar 26 jaar na de lancering van de Toyota Prius, de eerste echt in massa geproduceerde hybride auto, hybride auto’s nog steeds hoogtij vieren. Na hun lokale markt te hebben veroverd, beginnen Japanse fabrikanten nu de rest van de wereld te overspoelen. Geleidelijk aan heeft dit type aandrijflijn zijn intrede gedaan in Japan, tot het punt waarop het nu goed is voor bijna 50% van de autoverkopen. En er komt nog meer…
Zal de trend in 2024 gekeerd zijn?
Volgens cijfers van Bloomberg was in 2022 51,1% van de verkochte auto’s in Japan een benzineauto en 42,6% een hybride. Maar in 2023 werd de rage van hybride auto’s opnieuw bevestigd, en het jaar zou moeten eindigen (definitieve cijfers zijn nog niet beschikbaar) met een verpletterende overwinning voor hybride auto’s – de eerste gedeeltelijke statistieken geven 48,8% voor hybride en 44,3% voor benzineauto’s aan.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens de prognoses van een aantal economen die gespecialiseerd zijn in het land van de rijzende zon, zal deze dominantie van hybride auto’s waarschijnlijk niet snel eindigen en zal deze minstens tot het einde van het decennium aanhouden, d.w.z. tot 2030 (67,1% van de verkoop verwacht).
Hoe zit het met elektrische auto’s?
De situatie is verbazingwekkend en doet je afvragen waar elektrische auto’s passen in Japan. In feite is er bijna geen plaats voor. De verkoop van elektrische auto’s bevindt zich op een historisch dieptepunt en zal volgens schattingen in 2030 niet meer dan 10% van de mix uitmaken! Dit is verrassend, aangezien elektrische auto’s naar verwachting tussen de 30% en 50% van de markt zullen uitmaken in Europa, en tot 40% in de Verenigde Staten.
Maar waar komt deze terughoudendheid vandaan? Het komt door een combinatie van factoren. Ten eerste zijn Japanners vooral geïnteresseerd in praktische voertuigen, zoals wordt bevestigd door het succes van kei cars (de Japanse variant van een dwergauto), maar ook in benzine en hybrides. Oplaadfaciliteiten zijn uiterst zeldzaam in Japan, wat onvermijdelijk de interesse van automobilisten in auto’s op batterijen beperkt. Dan is er nog het feit dat Japanners ook erg protectionistisch zijn en alleen Japanse auto’s zullen kopen… waarvan het elektrische aanbod tot nu toe erg beperkt is, want hoewel Japanse fabrikanten nog steeds erg internationaal zijn ingesteld, worden beslissingen nog steeds (veel te veel) genomen op basis van de lokale markt. Tot slot worden elektrische auto’s in Japan niet gezien als een oplossing voor luchtvervuiling. 30 jaar geleden werden er immers al maatregelen genomen om diesel te bannen. Het resultaat: terwijl de verkoop van dieselauto’s in 1999 nog 20% van de mix uitmaakte, was dat in 2015 nog maar 1%. Een echte ineenstorting op de markt.
Veranderingen?
Het is dus iets gemakkelijker te begrijpen waarom Japanse fabrikanten tot nu toe niet de weg van de elektrische auto zijn ingeslagen. Maar is dit terecht? De toekomst zal het uitwijzen. Het was immers geen geheim dat de Japanners op de laatste Shanghai Motor Show meer dan verrast waren door de vooruitgang van de Chinese fabrikanten. We zullen dus moeten afwachten hoe de zaken zich ontwikkelen: als plug-in hybrides ook na 2035 toegestaan blijven (wat het geval is in Noord-Amerika en ook hier het geval zou kunnen zijn met de herzieningsclausule), zullen de Japanners er duidelijk goed aan hebben gedaan om niet hals over kop in te zetten op elektrische technologie. Maar als ze dat niet doen, kunnen sommigen wel eens aardig wat van hun pluimen verliezen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be