De Mazda MX-5 Miata is in rouw

Shunji Tanaka, de ontwerper van de iconische Mazda MX-5, ook wel bekend als de Miata, is overleden. Tijd voor een portret en de toekomstige pistes van dit model.

Gepubliceerd op 3 januari 2022
Leestijd : 3 min

Partagez

Shunji Tanaka, de ontwerper van de prachtige Mazda MX-5 of Miata (MX-5 staat voor Mazda eXperiment project Number 5 en Miata is een naam uit het oude Duitse die ‘beloning’ betekent) is begin december 2021 overleden. Hij werd 75 jaar. Tanaka was de eerste hoofdontwerper van de auto, verantwoordelijk voor het in productie brengen van het concept. Hij nam dus meer dan actief deel aan de ontwikkeling van deze filosofie die vandaag nog steeds geldt: een eenvoudige en lichte roadster die veel rijplezier biedt.

Tanaka’s dood werd op Facebook aangekondigd. Zijn laatste woorden zouden zijn geweest: “Ik heb geen enkele spijt in mijn leven gehad.” Iedereen zou graag hetzelfde kunnen zeggen. Eigenlijk is er weinig bekend over Tanaka. Hij vertaalde het ontwerp van het concept op natuurlijke wijze naar de eerste generatie van de Miata, de NA. Daarop werkte hij aan de Mazda 929, maar hij bleef niet in het bedrijf en ging vervolgens bij Kawasaki aan de slag om motorfietsen te ontwerpen.

Een nog steeds relevant concept

In 30 jaar is er weinig veranderd. De eerste MX-5, de NA, verscheen in 1989 en voldeed aan 5 basisprincipes: een laag gewicht, achterwielaandrijving, 50/50 gewichtsverdeling, bochtenstabiliteit en een betaalbare prijs. Deze specificaties bleven behouden in de NB-generatie (1998-2005), maar iets minder in de NC (2009-2012) die een beetje verburgerlijkt was en een hoger gewicht had, tot groot ongenoegen van de puristen. Mazda was zich bewust van deze evolutie en legde in 2015 de lat weer hoger met de MX-5 ND, die verkozen werd tot auto van het jaar 2016 en weer heel wat kilo’s was verloren.

De Mazda MX-5 is even iconisch als de Porsche 911, maar dan in een andere categorie, en zit dus ook goed verankerd in de autocultuur. Je vraagt je misschien af wat zijn toekomst zal zijn met het vooruitzicht van het einde van de verbrandingsmotoren tegen 2035. Of in sommige gevallen zelfs eerder, zoals Vlaanderen in 2029. Mazda houdt hier rekening mee en bevestigde dat de volgende MX-5 op de een of andere manier voor 2030 geëlektrificeerd zal zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

Dit betekent waarschijnlijk dat het model in eerste instantie zijn toevlucht zal nemen tot hybridisatie. We kennen de link tussen Toyota en Mazda en veronderstellen dat het nodig zal zijn om een oplossing te vinden voor de transmissie (epicycloïdaal) zodat het echte rijplezier behouden blijft. Een 100% elektrische versie zal waarschijnlijk een latere stap zijn, gezien het extra gewicht dat deze aandrijving oplevert, wat natuurlijk niet goed past bij de originele filosofie van Tanaka.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mazda voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.