De autosector komt uit twee donkere jaren. Sinds de Covid 19-crisis gaat er niets meer goed. Want als de lockdowns de verkoop niet verhinderen, zijn het de tekorten aan onderdelen die de productielijnen stilleggen. In deze context lijden sommige automerken meer dan andere. Het zijn inderdaad de algemene merken die de meeste moeilijkheden ondervinden, omdat ze een bepaald volume nodig hebben om hun winstgevendheid te bereiken. Wie wint en wie verliest er in dit spelletje?
De cijfers voor het jaar 2021 zijn bekendgemaakt door FEBIAC. En we stellen met verbazing vast dat BMW Volkswagen qua verkoop van de troon heeft gestoten. De premiumfabrikant heeft 38.962 auto’s verkocht tegen ‘slechts’ 34.349 exemplaren bij de voormalige nummer één. BMW’s eerste plaats is ongekend in deze ranglijst en wordt bij het merk toegeschreven aan het intensieve werk dat is verricht aan het koolstofarme en emissievrije aanbod. Dit is waarschijnlijk deels waarom BMW alom gewaardeerd wordt door de bedrijfsvloten die nu een wagenpark met groenere auto’s uitbouwen en dus anticiperen op de wetswijziging om de aftrekbaarheid te optimaliseren, maar ook om binnen 4 of 5 jaar een echte restwaarde op de tweedehandsmarkt te garanderen…
-11,2% in totaal
In 2021 werden er 383.000 auto’s verkocht, waarmee we ver verwijderd zijn van de 550.000 voertuigen van 2019. Dat is een daling van 30% en in feite is de markt teruggekeerd naar het niveau van 1995. Dat is jammer, maar ook een probleem voor een hele sector waar duizenden banen op de tocht komen te staan.
De prestaties van BMW zijn in dit verband des te verrassender omdat het merk een stijging van 7,09% over het jaar noteerde, wat dus zeker geen terugval is. Volkswagen nam in 2021 de tweede plaats in, voor Peugeot (Stellantis) dat op de derde trede van het podium eindigt. Maar de champagne heeft ook hier een bittere smaak omdat de terugval zwaar is (-15%).
Advertentie – lees hieronder verder
De neergang van de algemene fabrikanten kwam er ten gunste van de premiummerken waarvan het succes niet te ontkennen valt. Audi schuift zo op van de 6e naar de 4e plaats met een daling van slechts… 37 voertuigen over het hele jaar.
Net als BMW kan Audi rekenen op de fleetmarkt (80% van de verkopen) waarvan het vernieuwingspercentage relatief stabiel is. En ook hier kon het Duitse merk profiteren van zijn talloze geëlektrificeerde of elektrische voertuigen. Mercedes eindigde op de 5e plaats met een verkoopdaling van 13%. Opel wint van zijn kant een plaats (8e) ten koste van Skoda (9e) dat het verrassend moeilijk had (-22%), terwijl het merk nochtans zeer goed gepositioneerd is qua prijs, uitrusting en diensten, zowel voor de fleet als de particuliere aankoop. Ook hier zien we waarschijnlijk de effecten van leveringentekorten. Toyota komt de top 10 binnen en pikt die plaats in van Ford (11e).
Elektrische opgang
Opmerkelijk is de groei van Tesla dat het 23ste bestverkochte merk in België wordt met een stijging van bijna 10%. Hiermee is duidelijk dat het elektrische aanbod steeds populairder wordt. Dit wordt bevestigd door de 30e positie van Polestar (1.003 auto’s), maar ook de verdubbeling van de verkoop van Geely of Lynk& Co (dat toebehoort aan Geely) dat in 2021 meer dan 730 auto’s verkocht.
Bij de luxemerken groeide Porsche met bijna 6%, terwijl Ferrari 7 wagens minder verkocht en Maserati 4 minder. Bentley daarentegen steeg met 9 stuks en Lamborghini met 16 voertuigen (tot 56). Rolls-Royce bleef vrijwel stabiel met slechts één verkochte wagen minder in 2021. De crisis treft dus duidelijk niet iedereen op dezelfde manier…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be