Dat de SUV extreem populair is, wist je natuurlijk al. Dat wil echter niet zeggen dat dit koetswerktype oververtegenwoordigd is in de top 3 van verschillende Europese landen.
In Duitsland speelt Volkswagen een winnende thuismatch. De kopposities worden bij onze oosterburen ingenomen door de VW Golf, gevolgd door de T-Roc en de Tiguan.
In Frankrijk is de Peugeot 208 marktleider, vóór de Renault Clio en de Dacia Sandero.
Kijken we naar de cijfers van België, dan zien we dat de Citroën C3, Volvo XC40 en – toch een verrassing – de Mini Cooper het hoogst zijn geëindigd in 2021.
Advertentie – lees hieronder verder
Nog verrassingen
In Groot-Brittannië werd de Ford Fiesta van zijn troon gestoten om plaats te moeten maken voor de Vauxhall (Opel) Corsa, de Tesla Model 3 en de Mini.
In Spanje nam de Seat Arona voor het eerst de leiding, vóór de Hyundai Tucson en de Dacia Sandero.
In Italië blijft de situatie ongewijzigd en is het chauvinisme troef, met drie Italiaanse modellen op het podium: bovenaan de Fiat Panda en iets later de Fiat 500 en de Lancia Ypsilon. Noteer dat laatstgenoemde alleen in zijn thuisland wordt verkocht en nergens anders.
Rusland dan? Daar voeren twee Lada-modellen de lijst aan, namelijk de Vesta en vervolgens de Granda. De Kia Rio is het enige geïmporteerde model op het podium.
Pick-up superster
Pick-ups blijven in veel bijzonder landen gewild. Zeker in de Verenigde Staten, waar de top 3 door grote kolossen wordt bezet: de Ford F Series (F-150 & co.), de Dodge Ram en de Chevrolet Silverado.
In Zuid-Amerika is men evenzeer verzot op vierwielers met een laadbak. In Brazilië eindigde een pick-up zelfs bovenaan (de Fiat Strada) en in Argentinië op de tweede en derde plek (Toyota Hilux en Volkswagen Amarok). En wie denkt dat monovolumes dood en begraven zijn, moet maar eens naar Indonesië op vakantie gaan. Daar bevat de top 3 maar liefst twee modellen van dat type.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be