De namen van moderne BMW-modellen uitgelegd

Vroeger was het leven simpel, ook bij BMW. Het eerste getal van de typeaanduiding van een auto van dat Duitse merk had betrekking op de modelreeks, de twee volgende op de cilinderinhoud en men sloot af met een “i” of een “d” afhankelijk van de brandstof. Zo wist iedereen dat bijvoorbeeld een 320i een 3 Reeks met een 2-liter benzinemotor was en een 530d een 5 Reeks met een 3-liter diesel onder de kap. Vandaag de dag zijn de zaken een pak ingewikkelder…

Gepubliceerd op 18 december 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Binnen BMW is de afdeling “Strategic Names and Vehicle Identification” verantwoordelijk voor de naamgeving voor de verschillende modellen. Vandaag zijn dat er een pak meer dan weleer: tussen de traditionele ‘reeksen‘ beginnend met een nummer van 1 tot 8, kennen we ook de X-, de Z- en de i-modellen en nog een aantal bijkomende benamingen. Denk maar aan Gran Coupé en Gran Turismo. Om meer duidelijkheid te scheppen, heeft het automerk een podcast gemaakt waarin de BMW-modelnamen worden uitgelegd (zie video onderaan).

Om het toch een beetje eenvoudig te maken, duidt het eerste cijfer (of letter) nog steeds de reeks aan. Voor dat cijfer geldt: hoe hoger, hoe hoger in het gamma. Even cijfers (2, 4, …) duiden op “sportievere” versies, oneven cijfers op meer “traditionele” wagens zijn (1, 3, …).

De volgende twee cijfers hebben niet langer betrekking op de cilinderinhoud (al kan het wel nog steeds overeenkomen, zoals bij de 320-modellen) maar ze hangen af van het vermogen van de auto, uitgedrukt in kilowatt en zonder al te veel logica (300 kw voor een ’45’, om een door de fabrikant aangehaald voorbeeld te geven…). Zoiets krijg je aan je kinderen natuurlijk niet uitgelegd. Audi gebruikt trouwens al enkele jaren een gelijkaardig systeem, maar met andere kilowattgroepen dan BMW, met lagere vermogens.

De letter op het einde verwijst naar de aandrijflijn; ‘i’ voor benzine, ‘d’ voor diesel en ‘e’ voor plug-in hybrides.

Advertentie – lees hieronder verder

De ‘M’s, de ‘i’s enz.

Maar we zijn er nog niet. Er bestaan natuurlijk ook BMW M-modellen, waarvan de ‘M’ naar Motorsport verwijst (M2, M3 enz.). Die ‘M’ start een typeaanduiding, behalve bij de Z‘s (roadster, met momenteel enkel de Z4 in het gamma) en X‘en (SUV). Duidelijke voorbeelden zijn de BMW M550d en de BMW X6 M50i. Nog mee?

De vierwielaangedreven versies zijn te herkennen aan hun ‘xDrive’-aanduiding en BMW’s waarvan de naam start met een ‘i’ (voor ‘Innovation’) zijn tegenwoordig allemaal 100% elektrisch aangedreven modellen. De i8 is dan wel een plug-in hybride, maar die komt niet meer in het aanbod voor.

En dan zijn er nog de ‘mengelmoezen’, zoals de bijvoorbeeld de iX (elektrisch en SUV). En voor degenen die niet weten waar de ‘ti’ van de 128ti voor staat: dat slaat op Turizmo Internazionale, wat natuurlijk niet bepaald Duits klinkt. Gran Coupé is dan weer de marketingterm voor vierdeurscoupé.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.