De tekorten aan chips en grondstoffen hebben de productie en de verkoop van nieuwe auto’s sterk beperkt. Daarvan profiteerde de tweedehandsmarkt, die een uitzonderlijk jaar kende in 2021. De kloof tussen nieuw en tweedehands is de afgelopen maanden fors uitgediept, zo blijkt uit cijfers van sectorfederatie Traxio. In 2019 werden grosso modo 144.000 tweedehandsauto’s meer ingeschreven dan nieuwe auto’s, een kloof die groeide tot 224.000 in 2020 en … 317.000 vorig jaar.
In 2021 veranderden ongeveer 710.000 tweedehandsauto’s van eigenaar, een stijging van 7,5 procent tegenover 2020, dat ook al een zeer goed jaar was. In vergelijking met de nieuwmarkt in 2021 (383.000 stuks) is de kloof nog groter geworden. De markt van de nieuwe auto’s maakt een ongeziene crisis door, met een daling van ongeveer 30 procent de afgelopen twee jaren.
Tekorten zijn grootste boosdoener
Deze context valt gemakkelijk te verklaren: de chiptekorten die eind 2020 ontstonden, zetten een rem op de productie van nieuwe auto’s en dus op hun beschikbaarheid. De voorraden raakten snel uitgeput en de levertijden werden zodanig lang dat heel wat kopers hun toevlucht zochten tot de tweedehandsmarkt, vooral professionals.
Uit de cijfers blijkt ook dat het kleine bedrijfsvoertuigen en zware vrachtwagens zijn die de markt omhoog hebben getrokken. Dat is begrijpelijk aangezien de e-commerce de afgelopen maanden sterk is gegroeid. Bovendien hebben de overstromingen in Wallonië van afgelopen zomer een impact, aangezien meer dan 50.000 voertuigen werden vernield. Die moesten dus ook vervangen worden, vaak via de tweedehandsmarkt.
Advertentie – lees hieronder verder
20 procent hogere prijzen
Door deze situatie stegen ook de prijzen van tweedehandswagens. Het is niet ongebruikelijk dat je voor een tweedehands kleine bestelwagen dezelfde prijs moet betalen als voor een nieuwe. Volgens Traxio schommelt de prijsstijging (afhankelijk van het geval) tussen de 10 en 20 procent. Dit dreigt verder te blijven duren tot de markt voor nieuwe auto’s weer wat stabieler wordt en het aanbod weer kan volgen. Volgens veel waarnemers zal dit niet voor medio 2023 gebeuren.
Volgens Traxio zijn vooral de SUV’s en de kleine stadswagens met benzinemotor moeilijk te vinden op de markt. Die situatie verbetert wellicht nog niet meteen, want de tweedehandsmarkt kampt met een gebrek aan bevoorrading. Noem het gerust een vicieuze cirkel.
Het valt af te wachten hoe vraag en aanbod de komende maanden evolueren, zowel in Vlaanderen (dat het einde van de verbrandingsmotor in 2029 aankondigde), als in Wallonië (dat werkt aan nieuwe wetgeving vanaf 2023 om de jacht te openen op zware auto’s en vooral SUV’s). De komende maanden zou de markt dus opnieuw een grote wending kunnen doormaken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be