“De verbrandingsmotor zal niet zo snel verdwijnen”

De verbrandingsmotor lijkt gedoemd om binnenkort te verdwijnen. Toch zijn er heel wat waarnemers die verwachten dat hij nog enkele jaren zal voortleven. Dat is bijvoorbeeld het standpunt van Peter Vanacker, de nieuwe CEO van petrochemiebedrijf LyondellBasell.

Gepubliceerd op 17 februari 2022
Leestijd : 2 min

Deel

In Europa staat het einde van de verbrandingsmotor gepland in 2035. Vanaf dan verbiedt Europa de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor. Vlaanderen heeft besloten om deze deadline te vervroegen naar 2029. Betekent dit dat de verbrandingsmotor dan ook totaal verdwijnt? Wellicht niet, want bij de energietransitie moet je ook rekening houden met de realiteit en noden van de samenleving.

De elektrische auto is vandaag nog heel duur, terwijl de prestaties van de batterijen en laadtijden beletten dat hij kan rivaliseren met traditionele motoren op benzine of diesel. Meerdere landen lijken trouwens dit Europese verbod te betwisten. We zullen zien wat de juridische gevechten uiteindelijk opleveren.

Koolstofvrije brandstof en schone motoren

Peter Vanacker, de toekomstige CEO van de petrochemische gigant LyondellBasell, werd geïnterviewd door La Libre Belgique. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat de man de nodige ervaring heeft, want hij werkte al meer dan twintig jaar bij de grootste chemie- en oliebedrijven van de wereld (Bayer en Neste om precies te zijn).

In La Libre vertelt Peter Vanacker over zijn ervaring bij Neste, een van de leiders in olieraffinage, die nu een leider in hernieuwbare oplossingen geworden is. Neste verzamelt namelijk afval om de koolstof te verwijderen en wat men noemt ‘fossil oil free diesel te produceren, dat wil zeggen diesel zonder aardolie.

Advertentie – lees hieronder verder

Grote noden

Vanacker is ervan overtuigd dat de mensheid duurzame diesel nog heel lang nodig zal hebben, vooral voor het transport. Dat betekent dat de verbrandingsmotor niet dood is. Volgens Peter Vanacker heeft de markt diesel nodig en vergt de overgang naar elektriciteit of waterstof tijd. Dit discours past perfect bij wat Elon Musk – nochtans een grote pleitbezorger van de elektrische auto – zegt. De transitie naar 100 procent elektrische auto’s zou ongeveer veertig jaar duren.

Elk jaar wordt 900 miljoen ton diesel verbruikt, veel meer dan kerosine bestemd voor de luchtvaart (340 miljoen ton). Voor Peter Vanacker hebben diesel – en de motoren die het verbranden – dus nog een mooie toekomst voor zich, vooral in duurzame vormen die zuiver zijn op het vlak van CO2-uitstoot.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.