Bij de elektrificatie van auto’s speelt de batterij natuurlijk een centrale rol. Die zorgt er immers voor dat de motor wordt ontlast of deze vervangt. Zonder energie, geen beweging. Maar batterijen blijven dure technische componenten. Het is zelfs het duurste onderdeel van een elektrische auto, die enkele tienduizenden euro’s kan kosten, afhankelijk van de grootte.
Het is duidelijk dat dieven steeds vaker op zoek zijn naar batterijen. Daar was een automobilist uit de regio Huy de slachtoffer van. Hij trof zijn voertuig ‘s ochtends zonder batterij aan en met opengescheurde achterbank, toen hij zijn kinderen naar school wou brengen.
Professioneel werk
Het voertuig in kwestie is een Toyota C-HR SUV. De dieven gingen er niet zachtaardig mee om: raam ingeslagen, kinderzitjes verwijderd en achterbank losgeschroefd om de kostbare energiebron te bereiken. En het waren geen amateurs, want de dieven gingen netjes te werk. Ze wisten precies welke onderdelen ze uit elkaar moesten halen om het begeerde object te bereiken, en knipten de elektrische kabels op de juiste manier door.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen geïsoleerd geval
Het is niet de eerste keer dat dergelijke schade wordt aangetrokken op een voertuig. Hybride modellen zijn een bijzonder doelwit, omdat de batterijen van zelfopladende modellen compact zijn (ongeveer 1 kWh), wat de operatie veel gemakkelijker maakt dan bij een plug-in hybride of een elektrische auto – bij de laatste is diefstal vrijwel onmogelijk gezien de honderden kilo’s die hiervoor moeten worden verplaatst. De kleine batterij van een hybride voertuig weegt tussen de 30 en 40 kg, en is dus perfect transporteerbaar.
Deze diefstallen komen steeds vaker voor. En niet alleen bij ons. In Frankrijk opereren bendes ook overal in het land, zelfs rechtstreeks bij dealers. Naast de schade aan de voertuigen is de waarde van zo’n batterij ongeveer 3.000 euro. Dieven verdienen dus honderden euro’s door één enkele batterij als tweedehands te verkopen. Maar er is nog een voordeel aan het stelen van deze onderdelen: ze zijn samengesteld uit metalen zoals lithium, kobalt en nikkel, waarvan de prijzen de afgelopen maanden enorm zijn gestegen. Een veel vookomende praktijk, zoals twee jaar geleden bleek met massale diefstallen van katalysatoren (met een waarde tussen 300 en 1.000 euro).
Vooral Toyota-modellen lijken bijzonder vaak het doelwit te zijn, omdat ze talrijk zijn op de markt en hun batterij zich onder de achterbank of de kofferbak bevindt, waardoor ze vrij toegankelijk zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be