Het is nog wat vroeg om de definitieve verkoopcijfers van nieuw verkochte auto’s gedurende 2022 in ons land te kennen. Toch tekent zich al een trend af en die is vrij duidelijk: sommige merken maken het verschil en kunnen zeer fraaie prestaties voorleggen. Onder hen BMW, dat voor het tweede jaar op rij een zeer positief resultaat laat optekenen.
Gedurende de eerste 11 maanden van 2022 (januari-november) verkocht BMW 34.701 auto’s. Dat is een iets lagere score dan vorig jaar (maar de leveringstekorten waren in 2022 hardnekkiger dan in 2021), maar het neemt niet weg dat het merk met de wit-blauwe propeller de ranking aanvoert vóór meer generalistische constructeurs zoals Volkswagen (marktleider in 2011, 2012, 2013, 2014, 2018 en 2019) of Renault (marktleider in 2010, 2015, 2016 en 2017).
Geleidelijk naar de top
BMW is langzaam gegroeid op de markt van nieuw verkochte wagens en klom jaar na jaar enkele plaatsen in de top 10: 8ste in 2010, 7de in 2012, 5de in 2014, 3de in 2016 en 2de in 2020. Hoe verrassend het ook lijkt, BMW maakt het zijn concurrenten moeilijk, vooral Volkswagen, dat jarenlang de nieuwmarkt voor auto’s heeft gedomineerd met de Golf.
Tijdens diezelfde eerste 11 maanden van 2022 verkocht VW iets meer dan 30.000 voertuigen, goed voor een marktaandeel van 8,9%. Het probleem voor Volkswagen is dat het op de hielen wordt gezeten door andere concurrenten, zoals Peugeot (27.500 inschrijvingen en marktaandeel van 8,1%) en door de tandem, Renault en Mercedes, die elk 8% van de markt bezetten. De top 5 wordt afgesloten door Audi dat een marktaandeel van 7,1% haalt met ruim 24.000 verkochte auto’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Waarom?
Men kan zich afvragen wat de Belg beweegt om duurdere, meestal premium auto’s te kopen. In de praktijk volgt deze tendens de realiteit van de bedrijfswagens die, hoe je het ook bekijkt, de markt bepalen, want leasingwagens vertegenwoordigen 70% van de jaarlijkse verkoop. Bovendien lijkt deze markt nog sterker te worden, omdat particulieren door de crisis minder uitgeven en proberen om langer met hun auto door te rijden. Bedrijfswagenrijders geven nog steeds de voorkeur aan premiummerken en lijken zeer gehecht te zijn aan luxemerken, hoewel de modellen waar ze voor kiezen steeds vaker minder goed uitgerust zijn en over compactere motoren beschikken. Dat laatste is ook een voordeel voor het VAA dat ze maandelijks zelf moeten betalen.
Krijgt de markt van elektrische wagens het moeilijk?
Als we de FEBIAC-cijfers voor de eerste 11 maanden analyseren, zien we dat de verkoop van elektrische auto’s moeilijker lijkt te verlopen. Hoewel hun marktaandeel nog steeds groeit, vertegenwoordigen zij nog steeds slechts 9,7% van de nieuwe inschrijvingen en blijven benzinewagens het populairst met een marktaandeel van 49,3%.
Dieselwagens zijn duidelijk op hun retour want het marktaandeel is gekelderd tot 16,7%. Plug-in hybrids lijken de wind in de zeilen te hebben met 17% van de markt (niet onverwacht, want bedrijven bestellen ze massaal vóór medio 2023 om te genieten van belastingvoordelen dankzij de aftrekbaarheid die 100% blijft). Zelfopladende serriële hybrids zijn goed voor 7,5% van de verkoop (en zijn vooral populair bij particulieren), wat het totale aandeel van hybrids op 23,5% brengt. Het valt af te wachten wat de trend zal zijn voor 2023. Eén en ander zal snel duidelijk worden op het Autosalon, waar bijna 30% van de jaarverkoop gedurende anderhalve maand wordt gerealiseerd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be