Er is momenteel veel nieuws over Jaguar. Deze week kondigde de CEO, de Fransman Thierry Bolloré, zijn ontslag aan, twee jaar nadat hij in functie trad. Naar eigen zeggen verlaat hij het merk om persoonlijke redenen. Voorlopig wordt hij vervangen door de financieel directeur Adrian Mardell. Dit is uiteraard een grote tegenvaller voor het merk, dat met het plan Reimagine de ambitie koestert om tegen 2025 volledig elektrisch te zijn. En slecht nieuws komt zelden alleen. Jaguar blijkt namelijk ook zijn dealernet grondig te willen veranderen. België wordt hard geraakt door dat herstructureringsplan.
Aankoopgedrag
Jaguar wil zich aanpassen aan de nieuwe aankoopgewoontes van consumenten, die hun auto volgens het merk vaker online configureren en kopen. Ze gaan dus niet meer of veel minder langs bij de dealer, waardoor een herschikking van het aantal verdelers nodig is. Volgens de verantwoordelijken past Jaguar zich aan en bereidt het zich voor op de overgang naar de elektrische auto, die veel minder onderhoud (en dus minder concessiehouders) vereist.
In België zou het verdelersnet van Jaguar tot het absolute minimum herleid worden. Van de huidige 26 dealers zouden er nog maar 5 overblijven, dat is een inkrimping met maar liefst 80 procent. Niet alleen België wordt getroffen door deze maatregelen. Ook Duitsland wordt de dupe van dit beleid: 62 verkoop- en servicepunten verdwijnen daar (28 in plaats van 90).
Volgens de krant De Tijd hadden de concessiehouders deze situatie helemaal niet verwacht en dat leidt tot boosheid. De investeringen die het merk van zijn dealers eist, zijn immers gigantisch (gebouwen, inrichting enzovoort) en worden uiteraard afgeschreven over meerdere jaren.
Advertentie – lees hieronder verder
Zeg niet langer concessie, maar agentschap
Volgens Jaguar zijn de opzeggingsbrieven voor de contracten verstuurd naar de dealers, maar het merk bevestigt niet dat er maar vijf garages openblijven na de herstructurering. Jaguar zegt niet alleen de contracten op, maar wil ook overstappen naar een agentschapsmodel in plaats van concessies. In dat systeem kan de concessiehouder niet meer beslissen over de verkoopprijzen van de auto (of de toegekende kortingen). Hij krijgt simpelweg een vaste commissie per verkochte auto. Zo wil Jaguar zijn greep op de markt versterken met een transparanter en agressiever commercieel aanbod. Momenteel zijn de concessiehouders niet tegen dit agentschapsmodel, op voorwaarde dat de commissie hoog genoeg is.
Maar volgens de eerste informatie wil Jaguar de marge voor de concessiehouders halveren. Dit is nog onder voorbehoud, maar valt uiteraard niet goed bij de dealers. Zij hebben hun huidige marge nodig om de nodige investeringen te kunnen dragen. Opmerkelijk is bovendien dat het agentschapsmodel alleen toegepast zou worden bij Jaguar en niet bij Land Rover, dat nochtans tot dezelfde groep behoort (Tata) en zijn modellen bij dezelfde concessiehouders verkoopt. Beide merken delen hun showrooms.
Het risico bestaat natuurlijk dat dit soort initiatieven zich verspreidt naar andere merken, wat het beroep van concessiehouder mogelijk in een kwetsbare positie brengt. Het kan ook een grote impact hebben op de werkgelegenheid in de Belgische automobielsector, die goed is voor 160.000 directe en indirecte banen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be