80% Jaguar-dealers dicht over twee jaar?

Over twee jaar wil het Britse merk Jaguar de meeste dealers in ons land sluiten omdat het aankoopgedrag verandert. Van de 26 dealers zouden er amper 6 openblijven. De garagehouders steken hun ongerustheid niet weg en overwegen zelfs juridische stappen.

Gepubliceerd op 21 november 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Er is momenteel veel nieuws over Jaguar. Deze week kondigde de CEO, de Fransman Thierry Bolloré, zijn ontslag aan, twee jaar nadat hij in functie trad. Naar eigen zeggen verlaat hij het merk om persoonlijke redenen. Voorlopig wordt hij vervangen door de financieel directeur Adrian Mardell. Dit is uiteraard een grote tegenvaller voor het merk, dat met het plan Reimagine de ambitie koestert om tegen 2025 volledig elektrisch te zijn. En slecht nieuws komt zelden alleen. Jaguar blijkt namelijk ook zijn dealernet grondig te willen veranderen. België wordt hard geraakt door dat herstructureringsplan.

Aankoopgedrag

Jaguar wil zich aanpassen aan de nieuwe aankoopgewoontes van consumenten, die hun auto volgens het merk vaker online configureren en kopen. Ze gaan dus niet meer of veel minder langs bij de dealer, waardoor een herschikking van het aantal verdelers nodig is. Volgens de verantwoordelijken past Jaguar zich aan en bereidt het zich voor op de overgang naar de elektrische auto, die veel minder onderhoud (en dus minder concessiehouders) vereist.

In België zou het verdelersnet van Jaguar tot het absolute minimum herleid worden. Van de huidige 26 dealers zouden er nog maar 5 overblijven, dat is een inkrimping met maar liefst 80 procent. Niet alleen België wordt getroffen door deze maatregelen. Ook Duitsland wordt de dupe van dit beleid: 62 verkoop- en servicepunten verdwijnen daar (28 in plaats van 90).

Volgens de krant De Tijd hadden de concessiehouders deze situatie helemaal niet verwacht en dat leidt tot boosheid. De investeringen die het merk van zijn dealers eist, zijn immers gigantisch (gebouwen, inrichting enzovoort) en worden uiteraard afgeschreven over meerdere jaren.

Advertentie – lees hieronder verder

Zeg niet langer concessie, maar agentschap

Volgens Jaguar zijn de opzeggingsbrieven voor de contracten verstuurd naar de dealers, maar het merk bevestigt niet dat er maar vijf garages openblijven na de herstructurering. Jaguar zegt niet alleen de contracten op, maar wil ook overstappen naar een agentschapsmodel in plaats van concessies. In dat systeem kan de concessiehouder niet meer beslissen over de verkoopprijzen van de auto (of de toegekende kortingen). Hij krijgt simpelweg een vaste commissie per verkochte auto. Zo wil Jaguar zijn greep op de markt versterken met een transparanter en agressiever commercieel aanbod. Momenteel zijn de concessiehouders niet tegen dit agentschapsmodel, op voorwaarde dat de commissie hoog genoeg is.

Maar volgens de eerste informatie wil Jaguar de marge voor de concessiehouders halveren. Dit is nog onder voorbehoud, maar valt uiteraard niet goed bij de dealers. Zij hebben hun huidige marge nodig om de nodige investeringen te kunnen dragen. Opmerkelijk is bovendien dat het agentschapsmodel alleen toegepast zou worden bij Jaguar en niet bij Land Rover, dat nochtans tot dezelfde groep behoort (Tata) en zijn modellen bij dezelfde concessiehouders verkoopt. Beide merken delen hun showrooms.

Het risico bestaat natuurlijk dat dit soort initiatieven zich verspreidt naar andere merken, wat het beroep van concessiehouder mogelijk in een kwetsbare positie brengt. Het kan ook een grote impact hebben op de werkgelegenheid in de Belgische automobielsector, die goed is voor 160.000 directe en indirecte banen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Jaguar voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.