Sinds 2017 opereert Polestar, de voormalige sportafdeling van Volvo, als een zelfstandig merk. Voor Volvo en Geely – de Chinese eigenaar – was het idee om een Tesla-achtig businessmodel te ontwikkelen: geen dealers, maar een handvol Spaces (minder dan 150 wereldwijd) en online verkoop. De Polestar 1 was nog een plug-inhybride, maar al snel werd Polestar 100 procent elektrisch.
Sinds de oprichting heeft Polestar goed gepresteerd: van slechts 10.000 auto’s in 2020 wegens covid naar 29.000 in 2021 en iets meer dan 50.000 in 2022. Sindsdien is de groei echter wat stilgevallen en breekt het merk niet verder door, met een verkoop van 53.000 auto’s in 2023 en een duidelijke terugval aan het einde van het jaar. Dit is ver verwijderd van het oorspronkelijke doel van 80.000 auto’s in 2023 en 290.000 eenheden die in 2025 werden verwacht. En niet te vergelijken met de Tesla-verkoop (1,81 miljoen auto’s in 2023).
140 miljoen verbrand
Deze ondermaatse prestaties hebben geleid tot een verlies van 140 miljoen euro in het laatste kwartaal van 2023. Het uitstel van de nieuwe modellen (Polestar 3 en 4) heeft natuurlijk ook niet geholpen. Evenmin als het ontslag van 15 procent van het personeelsbestand afgelopen zomer (450 mensen). En Polestar heeft het zichzelf nog wat moeilijker gemaakt door de beursgang in 2022. Resultaat: de aandelenkoers is met 80 procent gedaald, van 90 dollar naar 1,5 dollar.
Advertentie – lees hieronder verder
In die omstandigheden heeft Volvo besloten om zichzelf te beschermen door zijn belang terug te brengen van 48 procent naar 18 procent. Sindsdien is het aandeel gestegen. Heel goed, maar de signalen blijven toch negatief. Wat moeten de huidige en potentiële klanten van Polestar doen?
Optimistisch?
Polestar probeert nu gerust te stellen. Aan HLN heeft het merk aangegeven dat er een nieuwe aandeelhoudersstructuur is opgezet, met Geely direct aan het roer. Het merk heeft ook een lening van 877 miljoen euro gekregen, waarmee het zou kunnen overleven tot 2025. Polestar hoopt de verkoop te verdrievoudigen tot 155.000 stuks per jaar om break-even te draaien. Het bedrijf is ambitieus en het succes hangt vooral af van de vraag of het publiek de nieuwe Polestar 3 en 4 positief ontvangt, twee cross-overs die gericht zijn op welgestelde mensen die vaak openstaan voor elektrisch rijden. De vooruitzichten lijken dus optimistisch, al zit de markt in een grote vertraging en woedt er in sommige werelddelen een prijzenoorlog. Kan Polestar echt doorbreken, zoals Tesla dat ondanks moeilijkere tijden gedaan heeft? Dat is niet zeker. Investeerders hebben altijd in Tesla geloofd, wat het merk een ongelooflijke beurswaardering heeft opgeleverd. Polestar heeft nog een lange weg te gaan…
Niet meer bruikbaar?
Zoals HLN terecht schrijft, is de toekomst van Polestar erg onzeker. En het is niet onmogelijk dat, mocht het echt verkeerd uitdraaien, eigenaars hun Polestar niet meer kunnen gebruiken of de Polestar-laadkaart niet meer werkt aan publieke laadpunten. Al staat Polestar er nog niet zo slecht voor. De technologie wordt immers gedeeld met Volvo, waardoor er bij problemen wellicht ook oplossingen zijn. Bovendien valt nog te bezien welke strategie eigenaar Geely hanteert, want die heeft geld genoeg. Hoe dan ook weten we dat er op een gegeven moment een rationalisatie zal gebeuren bij de elektrische automerken want nu zijn er te veel op de markt. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be