De nieuwe Tesla Gigafactory in Berlijn-Brandenburg, de eerste op Europese bodem, werd dinsdag ingehuldigd in aanwezigheid van Elon Musk, de grote baas van het bedrijf. De Amerikaan met Zuid-Afrikaanse roots was vergezeld van de Duitse bondskanselier Olaf Scholz en minister van Economische Zaken Robert Habeck.
De 300 hectare grote faciliteit zal Tesla in staat stellen om de Model Y in Europa te assembleren. Op dit moment werken er bijna 3.000 mensen op de site, al heeft Musk heeft beloofd om nog meer personeel aan te werven. “We zouden 12.000 mensen aan een nieuwe job kunnen helpen”, aldus de flamboyante topman. De bedoeling is om op jaarbasis een half miljoen 500.000 elektrische auto’s van de band te doen rollen.
Administratieve hindernissen
In een post op Twitter zei Elon Musk eergisteren: “Ik kan niet wachten om morgen de eerste productieauto’s te overhandigen die door de Gigafactory van Berlijn-Brandenburg zijn gemaakt.” En met reden, want de bekendmaking van de beslissing om de fabriek neer te poten, dateert al van november 2019.
Kort na die bekendmaking gingen de werkzaamheden van start, maar het parcours liep alles behalve over rozen. Tesla kreeg te maken met stevig verzet van onder andere de plaatselijke bevolking en organisaties die de installatie in het gebied probeerden tegen te houden. Er werd een groot pak bezwaarschriften ingediend om massale houtkap te voorkomen, wat maar even lukte, en milieu-activisten konden de constructie eveneens een tijdje stilleggen omdat de natuurlijke habitat van beschermde hagedissen, vleermuizen en slangen zou worden aangetast.
Advertentie – lees hieronder verder
Tel daarbij talrijke expertisen en tegenexpertisen die ook weer hebben geleid tot de tijdelijke opschorting van de bouw – die met een tijdelijke vergunning van start was gegaan – en daarnaast kreeg de fabrikant felle kritiek vanwege zijn hoge waterverbruik in een regio die onder droogte te lijden heeft én omdat het bedrijf een monstersubsidie van meer dan 1 miljard euro (!) van de overheid had binnengerijfd.
Alle tegenslagen ten spijt, mocht Tesla van de rechtbank opnieuw water oppompen en kreeg de directie het administratie gedeelte helemaal in orde. De voltooiing van de Gigafactory vond weliswaar bijna 8 maanden later plaats dan aanvankelijk gehoopt.
Duitse autobouwers maken zich zorgen
Dat Tesla (eindelijk) een Gigafactory in Duitsland heeft, baart de Duitse auto-industrie zorgen, met name de VW Group, BMW en Mercedes, die ook allemaal een offensief van elektrische modellen hebben ingezet. Gezonde concurrentie, zou je kunnen zeggen, ware het niet dat Tesla veel meer ervaring heeft op het gebied van EV’s en dat zijn modellen hierdoor met een grote(re) autonomie uitpakken, toch wel het belangrijkste criterium bij de aankoop van een elektrische auto. Het merk er gaat op de koop toe innovatieve batterijen produceren.
Model Y
Tijdens de openingsceremonie ontvingen de eerste dertig Duitse klanten de sleutels van hun Model Y Performance. Die SUV biedt een rijbereik van 514 km en kan dankzij zijn twee motoren met een totaal vermogen van 462 pk in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. De Model Y heeft een prijskaartje vanaf 70.000 euro en haalt een topsnelheid van 250 km/u, wat erg veel is voor een elektrisch voertuig. De eerste leveringen in België zullen in april gebeuren.
Video: Tesla Welt Podcast / YouTube
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be