De situatie op de Belgische automarkt is niet erg bemoedigend. Na een Covid-jaar waarin de inschrijvingen al daalden als gevolg van de lockdowns, krijgt het jaar 2021 te maken met een ernstig tekort aan halfgeleiders (chips) waardoor veel fabrikanten hun productieritme moesten laten zakken of zelfs tijdelijk verschillende productielocaties hebben gesloten.
In de eerste 10 maanden van 2021 daalden de inschrijvingen hierdoor met 9%. Een situatie die nog duidelijker is in Wallonië, waar de daling zelfs 11,5% bedroeg.
In deze context is er de paradox van de lichte vrachtvoertuigen en de zware vrachtwagens waarvan het aantal registraties met respectievelijk 3,9% en 13% is gestegen. Die situatie is vooral merkbaar in Wallonië, waar nieuwe pick-ups duidelijk zeer populair zijn bij het publiek. De omzet steeg met 34,5% ten opzichte van 2020 en zelfs met 33,5% ten opzichte van 2019. Dit in tegenstelling tot de verkoop van nieuwe auto’s, waar een daling van 19,6% ten opzichte van hetzelfde (goede) referentiejaar 2019 merkbaar is.
Waarom lichte vracht?
Maar wat stimuleert deze markt? Het antwoord ligt waarschijnlijk (minstens gedeeltelijk) in de goedkeuring van het nieuwe Waalse belastingdecreet dat de voordelen voor particulieren vanaf 1 januari 2022 wil beperken. De Waalse regering achtte het immers rechtvaardiger om de voordelige regeling alleen te behouden voor zelfstandigen als natuurlijke personen of rechtspersonen die werkelijk een beroepsactiviteit hebben.
Advertentie – lees hieronder verder
Als gevolg hiervan zetten vele particulieren, waarschijnlijk op aanraden van hun garage, nog snel de stap voor deze grote verandering. Want het verschil zal belangrijk zijn: momenteel ontsnappen de lichte vrachtvoertuigen die door een particulier zijn geregistreerd aan de belasting voor inverkeerstelling evenals aan de ecomalus die voertuigen bestraft met een hoge CO2-uitstoot. Vandaag moet men enkel de forfaitaire verkeersbelasting van 148,76 euro betalen. Een groot verschil met om het even welke klassieke auto!
Volgens kenners is deze rush voor de aankoop van pick-ups enkel te wijten aan deze nieuwe belasting die niet met terugwerkende kracht zal gelden. De particulier zal inderdaad tot 31 december zijn voertuig kunnen bestellen om te blijven genieten van het huidige fiscale regime. Maar na deze datum zal alles veranderen en zal wie dan kiest voor een pick-up van iets meer dan 200 pk (een courant vermogen in deze categorie) plots 6.000 euro belasting moeten betalen in plaats van 150 euro vandaag. Het is dus een veilige gok dat deze verhoogde vraag tot eind 2021 zal aanhouden en dat hij zelfs nog vlak voor het jaareinde zal pieken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be