Waren de F8 Tributo en de SF90 Spider de laatste Ferrari’s met een 100% atmosferische V8? Die vraag dient gesteld te worden, want volgens de informatie die sommige Ferrari-klanten ontvangen (die nog steeds in de watten worden gelegd, vermoeden we), zou hun twin-turbo V8 de laatste in zijn soort zijn, dus zonder elektrificatie.
Wordt dit dan een collector’s item? Zonder twijfel, alleen is het al te laat om er nog een te bestellen. Intussen zijn inderdaad alle exemplaren verkocht, ook al bevestigt Ferrari dit niet officieel.
Een nieuwe generatie motoren?
Verschillende hardnekkige geruchten melden een koerswijziging bij Ferrari voor de motoren. Inderdaad, de steeds strengere normen zouden de 100% atmosferische V8 stilaan nekken. Ferrari zou zelfs druk bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuwe generatie V6 en V12-krachtbronnen, die op zijn minst hybride zouden zijn. Maar geen V8 meer.
Is dit het einde van de V8? Niet noodzakelijk. Want de huidige V8 werd in 2014 geïntroduceerd op de California T en kan waarschijnlijk nog een troef uitspelen, zoals de gedeeltelijke elektrificatie.
Advertentie – lees hieronder verder
Toch betekent dit dat ook dat de 8-cilinder aan zijn zwanengang bezig als Ferrari echt een V6 / V12-familie gaat ontwikkelen. Een logische aanpak aangezien de F8 Tributo (foto) net werd geproduceerd om hulde te brengen aan de dynastie van centrale V8-motoren, die begon met de Dino 308 GT4 in 1974. In ieder geval weten we dat vroeg of laat de vervuilingsnormen de overhand zullen krijgen op deze motoren. We zullen het dus moeten aanvaarden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be