Afgelopen woensdag is de kogel door de kerk gegaan: het Europees Parlement stemde vóór een totale uitfasering van verbrandingsmotoren tegen 1 januari 2035. Vanaf die datum mogen fabrikanten dus geen nieuwe auto’s meer verkopen met een verbrandingsmotor, hoe klein ook, wat dus ook betekent dat plug-in hybrides op de schop gaan. De Europese leiders streven nu eenmaal naar koolstofneutraliteit tegen 2050. Ervan uitgaande dat een auto 15 jaar wordt gebruikt, zouden er tegen dan dus (zo goed als) geen ‘traditionele’ wagens meer rondrijden.
Over de goedgekeurde tekst werd weliswaar hevig gedebatteerd en intensief gelobbyd door de fabrikanten, zoals het Franse parlementslid Pascal Canfin (Renew) opmerkte. Die inspanningen hebben duidelijk vruchten afgeworpen, aangezien sommige merken tot op een zekere hoogte worden vrijgesteld van het verbod. Denk aan constructeurs zoals Ferrari, Lamborghini, Bentley enzovoort.
Het ‘Ferrari-amendement’
Deze uitzonderingsclausule werd door de Italiaanse parlementsleden zo fel verdedigd dat amendement 121 simpelweg ‘Ferrari’ wordt genoemd. Deze clausule heeft betrekking op de vrijstelling voor automodellen die in hoeveelheden van minder dan 1.000 per jaar worden gebouwd. Niet het hele gamma komt dus in aanmerking, maar wel specifieke modellen zoals de Maserati MC20, zeer exclusieve Ferrari’s, Bugatti’s en dergelijke meer.
Amendement 121 bevat ook een afwijkingsclausule voor oplages van minder dan 10.000 auto’s per jaar, in de vorm van een kleine verlenging (van een jaar) om over te schakelen op een 100% elektrisch aanbod. In dit geval gaat het over populairdere modellen van Ferrari, Lamborghini en Bentley, maar ook van Rolls-Royce en Alpine – met de A110 als enige in het aanbod – die vandaag net boven de drempel van 10.000 stuks per jaar zitten en die hun productie dus wellicht zullen terugschroeven. Voor hen zal de overgang dus verplicht zijn vanaf 1 januari 2036.
Advertentie – lees hieronder verder
De Porsche 911, waarvan we weten dat die zijn boxermotor tot het bittere einde in zich wil dragen, zal binnen 13 jaar waarschijnlijk dus zeer exclusief zijn en meer kosten dan ooit. Dit had Gocar trouwens al meer dan een jaar geleden voorspeld.
Een eerlijke beslissing?
Niet echt natuurlijk, want het verheft de ultrarijken boven de rest van de bevolking (of moeten we plebs zeggen?), die verplicht gaan zijn om over te schakelen op een EV of een waterstofauto, die sowieso meer kosten dan hun equivalent op benzine. En het zijn net de superrijken die het gemakkelijkst kunnen overschakelen op een elektrische auto, op de meest efficiënte modellen dan nog (wat opladen, autonomie enzovoort betreft).
Wat met Jan Modaal?
Hij vraagt zich – terecht – af of er in de toekomst betaalbare elektrische automodellen verkocht zullen worden die toch een beetje de moeite waard zijn. Wees er in ieder geval maar zeker van dat autorijden nog duurder wordt dan vandaag (de energieprijzen gaan écht niet dalen) en dat er dus wel degelijk een kloof zal ontstaan tussen arm en rijk wat individuele mobiliteit betreft. Momenteel zijn er weliswaar min of meer budgetvriendelijke EV’s op de markt, zoals de Dacia Spring en de elektrische Twingo, maar die rijden niet bepaald ver op een volle batterij en halen een stuk meer van de bankrekening dan de low-costvoertuigen uit een niet zo ver verleden.
Bovendien werd aangekondigd dat zowat alle tarieven naar omhoog zullen gaan, al is het maar om ontwikkelingskosten terug te verdienen en/of om de prijs van grondstoffen door te rekenen aan de klant. Nieuwe auto’s van minder dan 10.000 euro zijn nu al bijna volledig van de markt verdwenen, dus hou je hart maar vast voor wat nog moet komen…
In deze context zou de ‘zijsprong’ van de Europarlementsleden trouwens wel eens een symbool kunnen zijn van groeiende sociale en klimaatonrechtvaardigheid. Iedereen gelijk voor de wet? Of koop je met geld dan toch écht alles? Het laatste dus…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be