Elektrische auto: opnieuw sociaaleconomische kloof tussen noord en zuid?

De verkoop van elektrische auto’s neemt toe, maar de verdeling in Europa blijft erg ongelijk. Zo zien we dat noordelijke landen er veel meer inschrijven dan zuidelijke. Dreigt een nieuwe economische en sociale kloof?

Gepubliceerd op 28 november 2022
Leestijd : 3 min

Partagez

In Europa neemt de verkoop van elektrische auto’s een hoge vlucht. In totaal werden er sinds 2012 vier miljoen auto’s op batterijen verkocht, waarvan drie miljoen in de jongste twee jaar. Opgesplitst in periodes, zal het acht jaar geduurd hebben om het eerste miljoen te bereiken, zestien maanden voor het tweede en telkens amper negen maanden voor de volgende twee miljoenen. Er is met andere woorden echt sprake van een versnelling.

Dit gezegd zijnde, blijkt deze versnelling niet gelijkmatig verdeeld als je de kaart van Europa bekijkt. Dat blijkt uit een studie van het gespecialiseerde onderzoeksbureau Schmidt Automotive. Bepaalde regio’s evolueren duidelijk veel sneller dan andere.

Kanteljaar 2020

Volgens Schmidt Automotive begon de trend in 2020 echt te versnellen, ook al werd die nog een beetje afgeremd door de crisis met de halfgeleiders en de vertraagde leveringen. Logisch. Als de dynamiek blijft duren, komen er dit jaar 1,45 miljoen elektrische modellen bij op de Europese wegen, wat hun marktaandeel op 14 procent brengt.

Zoals gezegd, verloopt deze groei zeer onregelmatig. JATO, een ander onderzoeksbureau, geeft aan dat de sterkere groei van elektrische auto’s ook een breuklijn tussen landen blootlegt en dan vooral een verschil tussen de rijke en minder rijke landen. Of een breuk tussen noord en zuid, zoals we de jongste jaren al te vaak hebben vastgesteld.

Advertentie – lees hieronder verder

Verschillende marktaandelen

De marktaandelen illustreren deze realiteit zeer goed: in het derde kwartaal van 2022 haalden elektrische auto’s een gemiddeld marktaandeel van 15 procent in de noordelijke landen (Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België, Nederland, Luxemburg, Zwitserland, Oostenrijk, Zweden, Finland, Denemarken, Noorwegen, IJsland en Ierland), terwijl het amper 3,8 procent bedroeg in de zuidelijke en oostelijke landen (Italië, Spanje, Portugal, Griekenland, Kroatië, Slovenië, Cyprus, Servië, Hongarije , Slovakije, Tsjechië, Polen, Letland, Litouwen, Estland en Roemenië). Symptomatisch.

België is een van de betere leerlingen in deze transitie, want het behoort tot de groep die goed is voor twee derde van de vraag naar elektrische auto’s. De hoge fiscale aftrekbaarheid voor elektrische bedrijfswagens speelt hier natuurlijk in het voordeel. In de andere groep is de doorbraak van de elektrische auto echter veel minder groot, wat zoals wel vaker te wijten is aan de moeilijkere economische en sociale situatie met lagere inkomens bij de bevolking.

Om te vermijden dat de elektrische auto voorbehouden blijft aan de rijken, moeten deze modellen volgens JATO democratischer worden om toegankelijk te zijn voor meer autorijders. We zien dat ‘goedkope’ modellen zoals de Dacia Spring of Citroën Ami een zeker succes boeken in zuidelijke landen, maar in mindere mate bij ons. We moeten toegeven dat de elektrische auto in België vandaag het voorrecht van bedrijven is en door de hoge prijzen meestal onhaalbaar is voor particulieren, ook al is er vraag naar.

Het valt nog te bezien hoe de beleidmakers deze kwestie zullen aanpakken. Hopelijk gaan ze er intelligent mee om en zetten ze de deuren niet wagenwijd open voor Chinese constructeurs, die door een verder ontwikkelde industrialisatie van de elektrische auto nu al zeer overtuigende modellen kunnen aanbieden tegen redelijke prijzen. Meer nog: de Europese constructeurs zijn erg laat. Maar dat betekent nog niet dat deze kloof genegeerd mag worden of dat de Chinese merken zomaar vrij spel moeten krijgen om de Europese auto-industrie de doodsteek te geven. Hopelijk denkt de politiek eens grondig na over deze kwestie…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.