Zopas is dus een nieuwe stap gezet naar het verbod op de verkoop van thermische auto’s (met verbrandingsmotoren) in Europa tegen 2035. De milieucommissie van het Europees Parlement heeft de tekst goedgekeurd, ondanks oproepen van Frankrijk, Duitsland, Italië en zelfs Tsjechië om een beetje terughoudendheid te tonen en eventueel deze deadline, die vreselijk kort lijkt, uit te stellen.
Wat kan de uitvoering van de maatregel, die nog een wetgevend traject te wachten staat, nu nog tegenhouden? De tekst moet nog in de plenaire vergadering worden voorgelegd en worden gestemd door de leden van het Europees Parlement. De ervaring leert echter dat de besluiten van de leden van het Europees Parlement die aan de Commissie deelnemen over het algemeen niet worden gewijzigd.
Strengere tekst
Toch is de basistekst al geëvolueerd. En zelfs aanzienlijk, want hij voorziet in nieuwe beperkingen die er vrij snel zullen komen. Onder meer voor e-brandstoffen of synthetische brandstoffen waarvoor geen uitzondering meer zal gelden. De hoop van Porsche (en andere merken) om terug te kunnen vallen op deze groene brandstoffen, die CO2-neutraal is, om de zaak nog wat langer te kunnen rekken, valt daarmee definitief in het water.
Dit is echter niet het enige dat is veranderd. De doelstellingen voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen zijn namelijk ook gewijzigd. Tussen 2021 en 2025 had de Unie een vermindering van de CO2-emissies met 15 % vastgesteld.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze doelstelling is nu bijgesteld naar 20% voor personenauto’s, maar blijft ze op 15% voor bestelwagens en bedrijfsvoertuigen. Opgemerkt moet worden dat vanaf 2030 voertuigen die meer dan 123 g/km CO2 produceren, niet langer op de markt kunnen worden gebracht.
“Onrealistisch”
Natuurlijk zijn IPCC-experts van mening dat deze transitie nog niet snel genoeg gaat. Volgens hen is het noodzakelijk om in de komende 3 jaar te handelen. Maar dit is natuurlijk onmogelijk. Zelfs de deadline van 2035 lijkt niet haalbaar. Alle autoconstructeurs hebben dan ook zopas hun vrees over de haalbaarheid van dit voorstel uitgesproken. Inderdaad, verstoringen in de toeleveringsketens als gevolg van internationale spanningen en de hoge grondstofprijzen zullen enkele jaren kosten in de overgang (slechts een decennium voor het prijsevenwicht elektrische auto / thermische auto).
Het lijkt dat de Europese Commissie en instellingen totaal geen voeling hebben met de realiteit. Zowel wat betreft de industrie, de markten, het elektriciteits- en laadnetwerk, maar ook de steeds hardere maatschappelijke realiteit die velen niet toelaat om over te stappen op de elektrische auto. Wanneer zal Europa eindelijk eens redelijk zijn en luisteren?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be