Moeten we een krachtige tegenreactie van de merken verwachten? Helemaal niet. Breton wil eigenlijk bedoelen dat de fabrikanten blijven leveren aan landen die zich buiten de Europese Unie bevinden en die niet meegaan in het 100% elektrische verhaal. “Zelfs als Europa de verkoop van verbrandingsmotoren verbiedt, zullen andere landen in de wereld ze blijven gebruiken”, aldus de commissaris tijdens een bezoek aan de Stellantis-groep.
Een langzamere overgang in andere landen?
Thierry Breton kwam met cijfers op de proppen en gaf aan dat in 2030 het aandeel van elektrische modellen beperkt zou zijn tot ongeveer 12% in Afrika en 40% in de Verenigde Staten en India. De man zei ook dat geen enkel ander land de drastische maatregelen van Europa en China kopieert. “Hoewel Europeanen vanaf 2035 alleen nog maar 100% elektrische auto’s zullen mogen kopen (hij heeft het over nieuwe wagens, nvdr), zullen we wel gewone of hybride voertuigen blijven uitvoeren naar landen die ze nog vele jaren of zelfs decennia gaan gebruiken”, aldus Breton.
Zorg dragen voor het industriële ecosysteem
De commissaris wees er ook op dat Europese automerken hun roeping niet mogen vergeten, namelijk de wereldmarkt bedienen en “zorg dragen voor het ganse industriële ecosysteem”. We kunnen daaruit afleiden dat hij bezorgd is over wat de autobouwers zullen beslissen. Het is namelijk niet ondenkbaar dat er bedrijfsverplaatsingen gaan plaatsvinden, met name voor de ontwikkeling van verbrandingsmotoren waarvoor er in Europa “geen plaats” meer is.
Advertentie – lees hieronder verder
Stel je voor dat dit gebeurt, dan zou dit een nieuwe klap voor de werkgelegenheid betekenen en gezien de omvang van de activiteiten duizenden ontslagen tot gevolg hebben. Breton probeert fabrikanten daarom te overhalen om toch banen in Europa te behouden, ondanks de vele waarschuwingen van de merken na de toch wel radicale maatregel die de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2035 verbiedt. Het schrikbeeld van fabriekssluitingen in onze contreien wordt alsmaar groter en realistischer aangezien verschillende merken nu al hun afdelingen herstructureren en scheiden.
De sfeer tussen de autofabrikanten en de Europese autoriteiten is dus meer dan ooit gespannen. Komt daarbij dat de EU tegen juli 2022 moet beslissen over de inhoud en de voorschriften van de toekomstige Euro 7-norm (2025), die, met de woorden van Thierry Breton, “de strengste ter wereld” zal zijn. Deze norm zorgt voor een immense druk, want volgens menig expert is het voor de veel merken simpelweg onmogelijk geworden om er binnen de gestelde termijn aan te voldoen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be