Europese automarkt krimpt tot niveau van 1995

De Europese automarkt is de laatste maanden aan het instorten. Na de gevolgen van COVID, laten nu ook de tekorten zich voelen. In september 2021 werden amper 718.598 nieuwe auto’s ingeschreven.

Gepubliceerd op 24 oktober 2021
Leestijd : 2 min

Partagez

Het gaat niet goed met de Europese automarkt. In de maand september 2021 is de verkoop van personenwagens teruggevallen tot 718.598 exemplaren, wat een daling met 23,1% betekent tegenover dezelfde periode in 2020, die nochtans ook al te kampen had met de coronacrisis. Dit lage aantal betekent een zware klap, want hierdoor valt de automarkt terug tot zijn niveau van 1995.

Halfgeleiders als schuldige

Het gaat duidelijk om een diepe crisis en die dreigt nog lang te duren. Volgens ACEA, de Europese vereniging van autofabrikanten, was er in september 2021 vooral een tekort aan halfgeleiders, waardoor op de markt een schaarste aan auto’s ontstond. Die situatie is anders dan in de maand september 2020, volgens ACEA het moment waarop de constructeurs zich net konden herstellen na de eerste lockdown.

De grootste markten kenden ook de grootste dalingen: in Duitsland was er een daling met 27,7%, Italië ging 32,7% achteruit, Frankrijk zakte met 20,5% en Spanje met 15,7%. Dit gezegd zijnde, moeten we deze algemene daling van de markt relativeren. Sinds begin 2021 werden (gecumuleerd) 7,5 miljoen auto’s verkocht, ofwel 500.000 meer dan in 2020. We mogen echter niet vergeten dat er in dat jaar een eerste totale lockdown was.

De oorzaak van de crisis zit in het gebrek aan onderdelen die de autosector vaak nodig heeft voor de ingebouwde elektronicasystemen. Denk bijvoorbeeld aan de beeldschermen die sinds kort de taak van de goede oude tellers hebben overgenomen. Het is ook een feit dat de auto vandaag beconcurreerd wordt door de elektronica-industrie, die ook veel chips nodig heeft.

Advertentie – lees hieronder verder

Sombere vooruitzichten

De Britse Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) verwacht geen snelle oplossing voor deze leveringsproblemen. “De verwachtingen voor oktober moeten nog naar beneden bijgesteld worden”, meent de koepelvereniging. “Deze situatie zal nog duren tot een groot deel van 2022, zolang nieuwe broeihaarden van de deltavariant van COVID de grootste productielanden in Oost-Azië treffen.” Dat is de belangrijkste regio voor de productie van chips.

Bij de constructeurs zijn de resultaten gemengd. In september 2021 zag alleen de groep van Kia en Hyundai zijn verkoop toenemen. In de gecumuleerde resultaten sinds januari, gaan Volkswagen en Stellantis met iets meer dan 8% vooruit. Sommige doen het goed, zoals Toyota (+19,8%), BMW (+10,9%) of Volvo (+7,4%). Maar dat is zeker niet het geval voor alle constructeurs: Dacia ging achteruit (-6,5%), net als Daimler (-5,6%), Ford (-11,2%) en Nissan (-2,4%).

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.