Het gaat niet goed met de Europese automarkt. In de maand september 2021 is de verkoop van personenwagens teruggevallen tot 718.598 exemplaren, wat een daling met 23,1% betekent tegenover dezelfde periode in 2020, die nochtans ook al te kampen had met de coronacrisis. Dit lage aantal betekent een zware klap, want hierdoor valt de automarkt terug tot zijn niveau van 1995.
Halfgeleiders als schuldige
Het gaat duidelijk om een diepe crisis en die dreigt nog lang te duren. Volgens ACEA, de Europese vereniging van autofabrikanten, was er in september 2021 vooral een tekort aan halfgeleiders, waardoor op de markt een schaarste aan auto’s ontstond. Die situatie is anders dan in de maand september 2020, volgens ACEA het moment waarop de constructeurs zich net konden herstellen na de eerste lockdown.
De grootste markten kenden ook de grootste dalingen: in Duitsland was er een daling met 27,7%, Italië ging 32,7% achteruit, Frankrijk zakte met 20,5% en Spanje met 15,7%. Dit gezegd zijnde, moeten we deze algemene daling van de markt relativeren. Sinds begin 2021 werden (gecumuleerd) 7,5 miljoen auto’s verkocht, ofwel 500.000 meer dan in 2020. We mogen echter niet vergeten dat er in dat jaar een eerste totale lockdown was.
De oorzaak van de crisis zit in het gebrek aan onderdelen die de autosector vaak nodig heeft voor de ingebouwde elektronicasystemen. Denk bijvoorbeeld aan de beeldschermen die sinds kort de taak van de goede oude tellers hebben overgenomen. Het is ook een feit dat de auto vandaag beconcurreerd wordt door de elektronica-industrie, die ook veel chips nodig heeft.
Advertentie – lees hieronder verder
Sombere vooruitzichten
De Britse Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) verwacht geen snelle oplossing voor deze leveringsproblemen. “De verwachtingen voor oktober moeten nog naar beneden bijgesteld worden”, meent de koepelvereniging. “Deze situatie zal nog duren tot een groot deel van 2022, zolang nieuwe broeihaarden van de deltavariant van COVID de grootste productielanden in Oost-Azië treffen.” Dat is de belangrijkste regio voor de productie van chips.
Bij de constructeurs zijn de resultaten gemengd. In september 2021 zag alleen de groep van Kia en Hyundai zijn verkoop toenemen. In de gecumuleerde resultaten sinds januari, gaan Volkswagen en Stellantis met iets meer dan 8% vooruit. Sommige doen het goed, zoals Toyota (+19,8%), BMW (+10,9%) of Volvo (+7,4%). Maar dat is zeker niet het geval voor alle constructeurs: Dacia ging achteruit (-6,5%), net als Daimler (-5,6%), Ford (-11,2%) en Nissan (-2,4%).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be