Fans niet te spreken over Lotus SUV, maar het merk heeft antwoord klaar

De allernieuwste Lotus, die Eletre werd gedoopt, is niet alleen 100% elektrisch maar ook een grote SUV. Zo werd met één enkele worp het ‘Light is right’-principe van wijlen Colin Chapman overboord gegooid. Veel fans zijn ‘not amused’, al verdedigt de Lotus-directie de toch wel redelijk controversiële beslissing om de ruim 2 ton wegende kolos op de markt te brengen.

Gepubliceerd op 10 april 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Zoals we allemaal weten, zijn SUV’s big business. Een van de mooiste voorbeelden van de afgelopen jaren is de Lamborghini Urus, veruit het best verkopende model van het Italiaanse sportwagenmerk dat de verkoopcijfers van de fabrikant meer dan verdubbeld heeft. Hoogstwaarschijnlijk heeft laatstgenoemde als inspiratiebron gediend voor de Eletre, die er – toeval of niet – bepaalde designkenmerken mee deelt.

“We kunnen niet anders”

In ons artikel over de Eletre haalden we aan dat de eerste SUV van Lotus in de eerste plaats bedoeld is om veel te verkopen, en die opmerking werd zopas aan Top Gear bevestigd door CEO Matt Windle. Hij zei het volgende: “We willen een serieuze speler zijn en hopen op verkoopsaantallen in de tienduizenden. […] Als de fans willen dat Lotus-sportwagens blijven bestaan, dan moeten we eerst geld verdienen. […] Ik begrijp de onvrede van sommigen, maar het is belangrijk dat we nieuwe klanten binnenhalen. Zo kunnen we weer nieuwe sportmodellen ontwikkelen.”

Anders gezegd, moeten we de Eletre er maar bijnemen om een leuke Lotus-line-up tegemoet te zien. Let wel, het wordt een 100% elektrische toekomst zonder lichtgewichtwagens zoals we die vandaag kennen. De Elise en Exige, die elk minder dan een ton wegen, werden immers op pensioen gestuurd en de Emira is Lotus’ allerlaatste auto met een verbrandingsmotor onder de kap (van AMG). Noem dit dus toch maar het einde van een tijdperk.

Advertentie – lees hieronder verder

“Hij wordt geweldig”

Lotus zet onder druk van zijn Chinese eigenaar (Geely, nvdr) extra in op (bouw)kwaliteit en semi-automatisering. Er werd maar liefst 120 miljoen euro geïnvesteerd in de faciliteiten (nieuwe productiehallen, spuitcabines enzovoort) en het personeelsbestand werd verdubbeld in vergelijking met vijf jaar geleden. Een dure zaak, en dat geld moet uiteraard worden terugverdiend.

Vandaar dus de komst van de Eletre, die in het gamma gezelschap zal krijgen van de Type 135. Dat wordt naar verluidt een rasechte sportauto (de volgende Esprit, zo wordt gezegd), maar dus eveneens eentje met een elektrische aandrijving. “Hij wordt geweldig”, probeert Windle ons te sussen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Lotus voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.