Het autolandschap in België ondergaat in 2024 grote veranderingen, met een duidelijke stijging van de verkoop van elektrische auto’s. Tesla, de leider in elektrische mobiliteit, staat voor het eerst in de top tien van bestverkopende merken, een sterk signaal dat wijst op een verschuiving naar elektrische auto’s. Merken met een lange traditie, zoals Opel en Peugeot, gaan dan weer sterk achteruit, wat de problemen weerspiegelt van een markt die volop transformeert.
Tesla kampioen?
Volgens cijfers van FEBIAC boekte Tesla in 2024 een bliksemsnelle vooruitgang en bereikte het de negende plaats in de verkooplijst met 14.596 inschrijvingen in de eerste acht maanden van het jaar. Dat is een stijging van 33% tegenover dezelfde periode in 2023. De verklaring: de prestaties van Tesla zijn eigenlijk het resultaat van de nieuwe overheidsregels voor fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens. Bovendien zullen vanaf 2026 alleen nog volledig elektrische auto’s 100% aftrekbaar zijn voor bedrijven.
Het resultaat van de nieuwe fiscaliteit is dat een op de vier nieuwe auto’s in 2024 100% elektrisch is. Diesel, dat vroeger domineerde, is nu goed voor slechts 5% van de nieuwe inschrijvingen, wat de neergang van dit type motor bevestigt.
Advertentie – lees hieronder verder
BMW X1 en Dacia Sandero bovenaan
Wat de populairste modellen betreft, is de BMW X1 de bestverkochte auto in België. Met 8.466 inschrijvingen in de eerste helft van 2024 domineert hij vooral in Vlaanderen, waar leasingmaatschappijen de lakens uitdelen. De Belgische hoofdstad en Wallonië volgen op grote afstand, met veel lagere verkoopvolumes voor dit model, wat een sterke regionale kloof qua autokeuze benadrukt.
De verrassing van het klassement komt van Dacia: de Sandero neemt de tweede plaats in met 8.056 exemplaren. Het budgetmerk van de Renault-groep spreekt een breed publiek aan dankzij de aantrekkelijke prijs, vanaf 11.990 euro. In vergelijking met de BMW X1, die begint bij 39.000 euro, illustreert dit de uiteenlopende voorkeuren tussen het noorden en het zuiden van het land: terwijl Vlamingen de voorkeur geven aan premiumauto’s, verkiezen Walen meer betaalbare modellen, zoals de Sandero. Maar dit verschil komt vooral door de locatie van de leasingmaatschappijen. In feite laat dit de kloof zien die bestaat tussen gebruikers van bedrijfswagens en particulieren. Bij deze laatsten domineren de Dacia Sandero, Citroën C3, Dacia Duster en Toyota Yaris de verkoop.
Belgische markt daalt, merken in moeilijkheden
Ondanks de opkomst van elektrische auto’s en merken zoals Tesla, is de Belgische automarkt sinds het begin van het jaar met 3% gedaald. Deze daling is te wijten aan de slechte prestaties van enkele traditionele constructeurs. Peugeot zag zijn verkoop met 35% dalen, Opel met 39% en Ford met 32%. Citroën en Renault werden ook niet gespaard, met dalingen van respectievelijk 13% en 15%. Ook hier zien we een ommekeer.
Veel deskundigen roepen op tot meer investeringen in Europese bedrijven, zoals Mario Draghi, voormalig president van de Europese Centrale Bank en vooraanstaand econoom, onlangs zei op vraag van de Europese Commissie: er zijn jaarlijks 800 miljard euro extra investeringen nodig om de industrie en het concurrentievermogen van Europa te redden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be