De verkoopcijfers van nieuwe auto’s in België zijn bekend voor het jaar 2022. En met hen, de modellen die het meest geliefd zijn bij het publiek. Vorig jaar werden in België 366.303 nieuwe wagens ingeschreven, een resultaat dat 4,4% lager lag dan het jaar ervoor, maar dat toch een glimlach op de gezichten van de autosector tovert, aangezien de markt zich geleidelijk herstelt na twee jaar crisis.
Daar waar de markt in mei opnieuw met bijna 16% daalde, herstelde deze vervolgens tot een cumulatieve, en nog steeds redelijke, daling van -4,4%. Ter vergelijking: in Nederland kromp de automarkt in 2022 met -3,42%, in het Groothertogdom Luxemburg met -5,13% en in Frankrijk met -7,8%.
Sommige auto’s zijn populairder dan andere
We weten dat BMW bijzonder populair is, want het is het meest aantrekkelijke merk in België, gevolgd door Volkswagen, Peugeot, Renault en Mercedes. Maar hoe zit het met de modellen? Welnu, de Citroën C3 won in 2022 de harten van de Belgen (8.472 stuks), een mooie overwinning, gevolgd door de Dacia Sandero (slechts 200 stuks minder verkocht). Maar wie is de echte winnaar? In feite zou het de Sandero zijn, waarvan de verkoop de afgelopen jaren alleen maar is gestegen (18e in de ranglijst in 2020 en vervolgens 8e in 2021), terwijl de verkoop van de multifunctionele Citroën C3 geleidelijk is gedaald (10.500 registraties in 2020).
Met 90% verkoop aan particulieren is de Dacia Sandero duidelijk de lieveling van deze groep terwijl de Citroën C3 slechts één op de twee particulieren aantrekt. Ook moet worden opgemerkt dat één op de twee Sanderos in Wallonië wordt gekocht, terwijl in Vlaanderen de Volvo XC40 het populairste model is, net als in Brussel (al moet worden opgemerkt dat in Brussel veel leasemaatschappijen zijn gevestigd). In Vlaanderen komt Dacia niet eens in de top 10 voor.
Advertentie – lees hieronder verder
En de anderen?
Ook een andere prestatie moet worden benadrukt: die van Toyota, die de Yaris met een derde plaats op het podium zette met 7.700 verkochte exemplaren, waaronder bijna 6.900 zelfopladende hybride modellen. Het is duidelijk dat hybridisering een goede zaak is voor Toyota, want in deze motorcategorie zet de Japanse onderneming ook de Corolla op de tweede plaats (98% van de registraties).
Volgens de cijfers van FEBIAC en hun analyse zou een meerderheid van de particulieren kiezen voor zelfopladende hybrides als geëlektrificeerde oplossing. Deze voertuigen vertegenwoordigen namelijk 54,6% van de keuzes van particuliere kopers in 2022.
Elektrische auto’s en PHEV’s te duur?
Dit lijkt aan te tonen dat particuliere kopers gevoelig zijn voor het verbruik en dus ook voor uitstoot, maar dat elektrische auto’s en plug-in hybrides nog steeds te duur zijn om te kopen. Dat ligt zelfs voor de hand, want 87,1% van de elektrische auto’s (EV’s) die in 2022 werden geregistreerd, werden geregistreerd door bedrijven of zelfstandigen. Hetzelfde geldt voor plug-in hybrides (PHEV’s): 91,4% van de nieuwe inschrijvingen komt op rekening van bedrijven of zelfstandigen”, aldus FEBIAC.
Het feit dat registraties van elektrische auto’s en PHEV’s samen bijna 30% van de verkoop van nieuwe auto’s uitmaken, is uitsluitend te danken aan bedrijven en aan de belastingwetgeving die voor deze voertuigen grote aftrekmogelijkheden biedt.
Diesel dood?
Particuliere kopers blijven de voorkeur geven aan 100% verbrandingsmotoren, in 2022 goed voor 79,4% van de keuzes. Maar over het geheel genomen beginnen voertuigen met verbrandingsmotoren ook af te nemen, van 85% van de verkoop twee jaar geleden tot 65% in 2022. Het is vooral de diesel die terrein verliest, want die is nu nog maar goed voor 16,4% van de verkoop, tegen bijna 33% twee jaar geleden. Ook hier leiden wetgeving die het gebruik ervan beperkt en het schrikbeeld van een zeer onzekere wederverkoopprijs ertoe dat kopers overstappen op benzinemodellen (48,9% van de vraag). De auto-industrie staat meer dan ooit op een keerpunt, althans wat de motoren betreft.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be