Het versnellen van de elektrificatie van zijn auto’s met het behoud van zijn DNA: dit is in wezen de doelstelling van Ferrari voor 2030. Tijdens een bijeenkomst met investeerders in Maranello verklaarde Stellantis-voorzitter John Elkann: “Elektrificatie zal ons in staat stellen om nog meer unieke auto’s te maken.” Het merk met het steigerende paardje in het logo heeft ook zijn ambities verduidelijkt met de verklaring dat zijn toekomstige elektrische en hybride modellen tegen 2030 zelfs 80% van de productie gaan vertegenwoordigen. Wat een koerswijziging!
Het door Ferrari onthulde strategische plan voor 2022-2026 voorziet in de bouw van een nieuw gebouw dat aan de fabriek zal worden gekoppeld en dat de productie van hybride motoren en de assemblage van batterijpakketten zal huisvesten. Zal dit liefhebbers van het merk kunnen bekoren? Dat valt nog af te wachten, zelfs al belooft de nieuwe CEO van het merk, Benedetto Vigna, om “een elektrische auto te ontwikkelen die dezelfde emoties en rijsensaties zal bieden als een traditionele Ferrari “. Echt?
“Ferrari’s eerste volledig elektrische auto zal 100% sportief zijn“, bevestigde de commercieel directeur van de groep, Enrico Galliera. Het is duidelijk dat iedereen erin gelooft. Nog verrassender is dat Ferrari aangeeft dat ook het geluid deel zal uitmaken van deze elektrische modellen, en dat het om een authentieke en geen artificiële sound zal gaan.
60% in 2026 en 80% in 2030
Volgens de plannen van Ferrari zal het aandeel geëlektrificeerde en elektrische auto’s naar verwachting snel groeien tot 60% van de verkoop in 2026 en al 80% in 2030. Ferrari is daarom van plan om ook de transitie naar de elektrische auto te omarmen. Het eerste model aan de stekker wordt in 2025 verwacht.
Advertentie – lees hieronder verder
De transitie naar de elektrische auto moet ook winstgevend zijn voor Ferrari, dat in 2026 een omzet van 6,7 miljard verwacht te behalen, tegen 4,8 miljard euro dit jaar. Om hierin te slagen zal het Italiaanse sportwagenmerk massaal investeren in geëlektrificeerde voertuigen: 40% van de investeringen zal worden besteed aan hybrides en 35% aan 100% elektrische voertuigen. Dit laat nog weinig over voor modellen met verbrandingsmotoren.
Nochtans heeft Ferrari nog een mooie kaart uit te spelen, aangezien het Europees Parlement een bijkomende wijziging heeft goedgekeurd aan de wet die de verkoop van auto’s verbrandingsmotoren vanaf 1 januari 2035 wil verbieden. Omdat het merk maar ongeveer 10.000 auto’s per jaar bouwt, ziet Ferrari deze deadline met een jaar verlengd (1 januari 2036), terwijl het na deze datum nog steeds benzinewagens op de markt kan brengen die in kleine series zijn gebouwd (minder dan 1.000 exemplaren). Noteer dat amendement ‘121’ intussen al het “Ferrari”-amendement wordt genoemd.
Purosangue als melkkoe
Om zichzelf te financieren rekent Ferrari uiteraard – net als Porsche destijds – op zijn eerste SUV, de Purosangue die in 2023 het levenslicht zal zien. Deze wagen zal aanvankelijk worden uitgerust met een V12, maar wellicht zal hij daarna ook snel een plug-in hybride versie krijgen.
Dit model moet dienen als een echte melkkoe voor Ferrari, dat daarmee zijn verkoop aanzienlijk hoopt te verhogen. In navolging dus van wat de Urus voor Lamborghini betekent. Deze strategie laat zien dat Ferrari niets concreet zal ondernemen om de deadline van 2036 te verleggen. Integendeel, het merk wil het tempo zelfs opvoeren, ook al betekent het dat het vanaf 1 januari 2035 op dezelfde voet wordt behandeld als de anderen.
Ferrari verkocht vorig jaar 11.155 auto’s, een groei van 22,3%. In ieder geval heeft het merk van Enzo Ferrari zo de zekerheid dat het altijd kleine thermische series zal kunnen blijven bouwen. In hun ogen is dit waarschijnlijk het belangrijkste.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be