Jim Farley, de CEO van Ford, was heel duidelijk op zijn laatste persconferentie die handelde over de strategie van de Amerikaanse constructeur: Ford moet nu migreren naar een model dat enkel nog online verkoopt. “We moeten inderdaad naar niet-onderhandelbare prijzen en een volledige online verkoop. Er zal dus geen voorraad meer zijn en de auto’s zullen direct bij de klant geleverd worden”, zei hij.
Jim Farley wil zo concurrentiëler worden in de markt én ook zijn verkoopmarges verhogen. Hij is namelijk van mening dat op dit moment een aanzienlijk deel van die marge naar de dealers gaat, en dat zoiets steeds moeilijker te verdedigen wordt, vooral in de Verenigde Staten, waar de voorraden nog steeds van groot belang zijn en waar klanten willen profiteren van aanzienlijke kortingen. Door de dealermarge te elimineren, zou dit nieuwe bedrijfsmodel vervolgens winstgevender kunnen zijn voor Ford.
Het einde van de dealers?
Volgens Farley lopen de huidige distributiekosten op tot 2.000 dollar per voertuig. De dealers uit deze keten halen zou dus de winstgevendheid van het merk aanzienlijk kunnen verhogen. Dit is een radicale koerswijziging, die echter ernstige sociale gevolgen kan hebben, vooral als deze trend zich doorzet naar andere merken.
Om niet meteen een controverse te creëren, nuanceerde Jim Farley meteen zijn stelling door eraan toe te voegen dat er altijd een behoefte aan dealers zal zijn en dat ze het online verkoopsysteem zullen ondersteunen. “We hebben de mogelijkheid om onze fysieke aanwezigheid te gebruiken om de concurrentie voor te blijven. Sommige Mach-E- of Lightning-klanten willen misschien een Mustang voor een weekend hebben, of gewoon een Super Duty pick-up. Dat kan Ford aanbieden, maar de concurrentie niet”, verduidelijkte hij.
Advertentie – lees hieronder verder
Het is nog maar de vraag of dit model wel geschikt zal zijn voor de dealers? We betwijfelen het gezien de enorme investeringen die ze moeten doen, terwijl er wellicht ook niet meer zoveel vertegenwoordigers nodig zullen zijn in een netwerk als nu. Aanpassen of sterven, dat is ook hier de darwinistische logica.
Ook in België
Dit model dat de baas van Ford bepleit wordt al toegepast door Tesla, evenals Polestar en ook Ford voor de verkoop van zijn Mustang Mach-E. De eerste stap in het proces is dus al gezet en we kunnen logischerwijs verwachten dat dit model zich geleidelijk zal uitbreiden, vooral omdat de overgang naar de elektrische auto de dealers minder essentieel zal maken vanwege het geringere onderhoud.
In België zegt Ford dat de dealer een plek zal zijn waar je de auto’s kunt bekijken en uitleg kunt krijgen. Zoals nu al het geval is bij Tesla en dus met aanzienlijk minder fysieke ontmoetingspunten in vergelijking met het huidige netwerk.
Hoe zullen Ford-verdelers dan kunnen overleven? Waarschijnlijk zonder variabele marge, maar met een vaste commissie per onderhouden en verkochte voertuig, enz. Ja, de auto-industrie zit midden in een revolutie, ook voor haar distributiemodellen, die niet pijnloos zal verlopen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be