De Ford Mustang is een graag geziene gast in het straatbeeld. In België zie je ze best regelmatig, maar in landen waar de fiscale regels minder moordend zijn nog veel meer. Bovendien kost een Mustang in pakweg de VS een stuk minder dan hier.
S&P Global Mobility zegt dat er in 2021 wereldwijd 69.069 Mustangs werden verkocht, de elektrische Mustang-E niet meegerekend. Akkoord, dat zijn er minder dan in 2020 (80.577 exemplaren), maar dat heeft natuurlijk met de leveringsproblemen te maken die alle merken en hun klanten treft.
Desalniettemin is zijn populariteit in bepaalde landen de hoogte in geschoten, zoals in Nieuw-Zeeland (ruim de helft meer verkopen dan ervoor!), Brazilië (+37,3%) en Zuid-Korea (+16,6%).
Wat natuurlijk niet verwondert, is dat het overgrote deel van de Mustangs (52.414 stuks om precies te zijn) in de Verenigde Staten van eigenaar zijn gewisseld. Het succes van dit iconische Amerikaanse model kan volgens Kumar Galhotra, de grote baas van Ford, eenvoudig worden verklaard: “De Mustang brengt nog steeds een gevoel van vrijheid teweeg. Combineer dat met zijn begeesterende ontwerp, fantastiche motoren én een grote schare gepassioneerde fans van over de hele wereld, en je begrijpt waarom hij helemaal bovenaan eindigt, al zeven jaar op rij”.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen viercilinder meer
Of we dit nieuws volgend jaar opnieuw kunnen delen, valt nog af te wachten. In België stuikt de Mustang-verkoop in ieder geval helemaal in omdat vorig jaar werd beslist dat de 2,3-liter turbo (Ecoboost) begraven moest worden, wat in ons land enkel nog V8-modellen doet overblijven (bij ons zijn dat de GT en de Mach 1, terwijl ze in de VS ook recht hebben op de GT500 en ook nog steeds op de Ecoboost).
Ook niet onbelangrijk is dat de Mustang zoals we hem kennen stilaan op zijn laatste benen loopt. Zijn opvolger wordt in de loop van 2023 verwacht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be