Zal de overgang naar elektrische auto’s worden vertraagd of zelfs stopgezet omdat het de overheid te veel geld kost? Dat is een vraag die gesteld kan worden. Na de volledige stopzetting van de aankoopsubsidies voor elektrische auto’s in Duitsland, vermindert Frankrijk nu ook haar steun.
Onlangs kondigde de regering aan dat de ecologische bonus voor de aankoop van een elektrische auto niet langer zou worden toegekend aan auto’s die niet op het Europese continent worden geproduceerd. Het doel was om de Europese industrie te beschermen en meer lokale consumptie aan te moedigen. Maar Frankrijk gaat nu veel verder door twee subsidies voor elektrische auto’s aanzienlijk te verminderen: de premie (economische bonus) van 5.000 euro en het bekende systeem van voordelig leasen (tussen 100 en 150 euro per maand).
Een kleinere bonus
De Franse overheid heeft nu de bonus bij de aankoop van een elektrische of plug-in hybride auto met 20% verlaagd voor huishoudens waarvan de inkomens als te hoog worden beschouwd. Dit betekent een verlaging van 5.000 naar 4.000 euro, voor ongeveer 50% van de kopers en aanvragen. Tegelijkertijd kondigde de regering aan dat ze de bonus voor huishoudens met lagere inkomens zal verhogen.
Advertentie – lees hieronder verder
“We passen het programma aan om meer mensen te helpen, maar met minder geld”, zei de minister van Ecologische Transitie, Christophe Bechu, op de France Info radio. Een eerlijke overdracht? Waarschijnlijk niet. Of in ieder geval een goed berekende overdracht. Het lijkt duidelijk dat huishoudens die al in moeilijkheden verkeren, niet geïnteresseerd zijn in de aankoop van een nieuwe elektrische auto. Door zo te handelen, zorgt de regering er dus alleen voor dat ze haar subsidiebudget van 1,5 miljard euro niet overschrijdt.
Het bewijs dat lage inkomens (n.v.d.r.: inkomens lager dan 15.400 euro per jaar) niet worden geholpen, is dat het andere ondersteuningsmechanisme, het systeem van goedkope leasing (voor elektrische auto’s geleased tussen 100 en 150 euro per maand), ook is afgeschaft. Het systeem was wel echt succesvol: de Franse overheid had gerekend op 20.000 aanvragen in 2024, maar er zijn er 90.000 ingediend. De regering heeft daarom besloten om het aantal contracten dit jaar te beperken tot 50.000 en een nieuw budget voor volgend jaar vrij te maken.
Er is dus een paradox of een kloof tussen wat de autoriteiten willen opleggen (de overgang) en de steun voor hiervoor. Helaas is België – en Vlaanderen vooral – niet immuun voor dit fenomeen, aangezien de Vlaamse premie voor de aankoop van een nieuwe of tweedehands elektrische auto enkel in 2024 zal worden toegekend, en er weinig kans is dat deze daarna wordt verlengd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be