Fraude Daihatsu treft 11.000 auto’s in België

Enkele weken geleden werd het Japanse merk Daihatsu schuldig bevonden aan fraude na het vervalsen van veiligheidstests op 64 modellen sinds 1989! Hoewel het merk hier niet meer wordt verkocht, rijden er in België nog steeds enkele duizenden voertuigen rond.

Gepubliceerd op 10 januari 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Fraude Daihatsu treft 11.000 auto’s in België

Terwijl er veel is gesproken over Volkswagens Dieselgate, is er veel minder gezegd over de grootschalige fraude door het Japanse merk Daihatsu, iets wat al sinds 1989 aan de gang is. De zaak kwam aan het licht in april 2023 toen ontdekt werd dat de resultaten van crashtests van bepaalde modellen meer dan dubieus waren. Sommige onderdelen waren namelijk gewijzigd ten opzichte van de originele modellen.

Een panel van onafhankelijke experts voerde het onderzoek uit en vond 174 onregelmatigheden in 25 testcategorieën. In totaal ging het om 64 modellen, waaronder modellen die werden geproduceerd in samenwerking met Toyota, Mazda en Subaru.

Extreme druk?

De affaire kreeg al snel nationale dimensies en al snel moesten er verklaringen worden gegeven: extreme druk door een te strak en rigide ontwikkelingsschema, een gebrek aan expertise bij het management en een gebrek aan beschikbare testvoertuigen om kosten te besparen. Dit zijn zeker factoren, maar ze zijn natuurlijk onaanvaardbaar, vooral als ze de veiligheid van de consument in gevaar brengen.

terrios

Advertentie – lees hieronder verder

Als gevolg hiervan is de productie van Daihatsu stilgelegd tot eind januari en mogen de 30.000 dealers van het merk geen bestellingen meer aannemen. Alle leveringen zijn ook opgeschort. Dit is een ingewikkelde zaak, want het heeft directe gevolgen voor het gigantische Toyota, die 50% van het merk Daihatsu bezit en bijzonder veel waarde hecht aan de betrouwbaarheid van zijn voertuigen en het vertrouwen van zijn klanten. De kans is groot dat het stigma dat aan Daihatsu kleeft als gevolg van deze affaire zich uitbreidt naar de hele Japanse auto-industrie.

11.000 Belgische voertuigen?

In elk geval zullen de kosten voor Daihatsu-Toyota kolossaal zijn. Er zullen strafrechtelijke en financiële sancties volgen, evenals herstellingen en aanpassingen aan bestaande voertuigen. Of de schadevergoeding die zal worden geëist door consumenten of hun verenigingen. Het terugroepen van 64 modellen, waarvan sommige dateren uit 1989, is een ongeziene operatie.

Maar hoe zit het in België? Kei-autospecialist Daihatsu heeft België (en Europa) 11 jaar geleden verlaten. Maar sommige voertuigen rijden nog steeds rond. Naar verluidt zijn er 11.000 auto’s in België en eigenaren kunnen contact opnemen met het merk om schadevergoeding te eisen als hun voertuig getroffen is door de fraude.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Daihatsu voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.