Het fenomeen zal niemand ontgaan zijn: we zien steeds meer grote Amerikaanse pick-ups op onze wegen. Denk maar aan de Dodge RAM, Ford F-150 en zelfs af en toe de Toyota Tacoma. Het is niet zomaar een indruk. Volgens het Europees Milieuagentschap is de invoer en registratie van de Dodge RAM (de populairste pick-up) in 2023 met 20% gestegen tot meer dan 5.000 stuks. Dit brengt het aantal RAM’s op de Europese wegen op iets meer dan 20.000. Er is dus een duidelijke trend.
Regelgeving omzeilen
Zoals algemeen geweten, heeft de Europese Unie strenge normen voor motorvoertuigen opgelegd. Niet alleen voor de uitstoot, maar ook voor de verkeersveiligheid, zoals aanrijdingen met voetgangers, controlesystemen en rijhulpmiddelen voor de bestuurder. De Dodge RAM hoeft echter, net als zijn concurrenten, niet aan deze normen te voldoen, omdat het om parallelle invoer gaat, de zogenaamde Individual Vehicle Approval (IVA).
Met een individuele homologatie kunnen auto’s de Europese regelgeving omzeilen. Eerst was deze mogelijkheid bedoeld om de registratie van aangepaste of gespecialiseerde voertuigen mogelijk te maken, zoals auto’s met speciale uitrusting voor mensen met een handicap of voor hulpdiensten. Maar parallelimporteurs gebruiken deze regels om niet-gehomologeerde Amerikaanse voertuigen binnen te brengen.
Advertentie – lees hieronder verder
900 g CO2/km
Door deze maas in de wetgeving worden de uitstootnormen bij dergelijke voertuigen vaak overschreden. De CO2-uitstoot van een Dodge RAM ligt bijvoorbeeld tussen 300 en 900 g/km, wat drie tot negen keer meer is dan een conventionele auto, en tussen anderhalf en drie keer de uitstoot van bijvoorbeeld een gehomologeerde Ford Ranger (tussen 220 en 334 g/km). Hetzelfde geldt voor de veiligheid: geïmporteerde IVA-voertuigen hoeven niet te voldoen aan de GSR-veiligheidsnorm uit 2019, laat staan aan de nieuwe norm (GSR 2) die op 7 juli van dit jaar van kracht werd.
Daarom hebben enkele organisaties – Transport & Environment, de European Transport Safety Council, de European Cyclists’ Federation, de consumentenorganisatie BEUC, Clean Cities, Eurocities, POLIS en de Internationale Voetgangersfederatie (IFP) – een petitie ingediend bij Europa met het verzoek om de situatie te onderzoeken en mogelijk de parallelimport van Amerikaanse pick-ups te verbieden. “Voertuigen zoals de Dodge RAM zijn niet op hun plaats in Europese straten. Ze zijn niet alleen erg vervuilend, maar ook dodelijk”, zegt Transport & Environment. Gezien de huidige trend naar elektrificatie kunnen we ons voorstellen dat de Commissie dit dossier zal overwegen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be